Pražská tramvajová linka 3
V provozu: celotýdenně (v úseku Nádraží Braník – Sídliště Modřany/Levského pouze ve špičkách pracovních dnů)
Vozy: 2
Typ tramvaje: T3R.P, 14T, 15T
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Březiněveská/Kobylisy, Nádraží Braník)
Přestup na metro: A, B, C
Doba jízdy: 58/60 min
Délka linky: 19/20 km
Zastávky:
BŘEZINĚVESKÁ (T) – Kobylisy (C) – Ke Stírce – Okrouhlická – Vychovatelna – Bulovka – Vosmíkových – U Kříže – Stejskalova – Divadlo pod Palmovkou (T) – Palmovka (B) – Invalidovna (B) – Urxova – Křižíkova (B) – Karlínské náměstí – Florenc (B) (C) – Bílá labuť – Masarykovo nádraží (B) (V) – Jindřišská – Václavské náměstí (A) – Vodičkova – Lazarská – Karlovo náměstí (B) (Z) – Karlovo náměstí (B) – Moráň (T) – Palackého náměstí (B) – Palackého náměstí (B) – Výtoň – Podolská vodárna – Kublov – Dvorce – Přístaviště – Pobřežní cesta – NÁDRAŽÍ BRANÍK (S)
Historie: Linka OB vyjela pod číslem tři 11. března 1908, a tím tak začal provoz trojky. Trasa byla následující: Královská obora – Výstaviště (dnes Výstaviště Holešovice) – Belcrediho (dnes Strossmayerovo náměstí) – Josefské náměstí (dnes Náměstí Republiky) – Prašná brána – Václavské náměstí, U Špinků (dnes Můstek) – Jindřišská (střed Václavského náměstí) – Zemské museum (dnes Muzeum) – Tylovo náměstí (u I. P. Pavlova) – Nuselské schody.
linka 3 při historických jízdách na Pankráci (foto: MCH/2015)
Od Nuselských schodů byla v dalších letech postupně prodlužována. Nejprve roku 1914 do Nuslí, roku 1924 na Michli a v roce 1927 až na Spořilov. Na opačné straně je od roku 1917 vedena z Výstaviště Holešovice k Elektrárně (poblíž Nádraží Holešovice). V roce 1933 je ze Spořilova převedena k Vozovně Pankrác, v té době s názvem Pankrác, Za Vozovnou. V té době jela k vozovně přímo, neboť zde ještě nebyla Magistrála. Po dnes již zrušené trati byla roku 1939 prodloužena od Elektrárny přes Pelc-Tyrolku, Kuchyňku, Rokosku a Vychovatelnu na Vozovnu Kobylisy.
Ve 40. letech nedošlo k žádné změně, ta až následovala v roce 1952, kdy z Pankráce byla prodloužena na Budějovické náměstí, v roce 1960 dokonce na Kačerov. S výstavbou metra ovšem dochází k rušení tramvajových tratí a toho se zúčastňuje i trať mezi Kačerovem a Budějovickým náměstím. Linka 3 je tak roku 1960 zkrácena na Budějovické náměstí, na druhé straně je o dva roky později zkrácena na Výstaviště (dnes Výstaviště Holešovice), o rok později prodloužena sice ne do své původní podoby až na Vozovnu Kobylisy, ale na Pelc-Tyrolku.
linka 3 na nově zrekonstruované zastávce Vodičkova (foto: MCH/2016)
Velká změna nastává s otevřením prvního úseku pražského metra (9. května 1974), kdy je zavedena ve zcela nové trase Sokolovská (dnes Florenc) – Palmovka – Náměstí Lidových milicí (dnes Nádraží Vysočany). Plnila tak účel napáječe na metro C, to se jí stalo ale v roce 1977 osudným, neboť byla zrušena. Netrvalo to ale dlouho a ve skoro totožné trase, i když o dost delší, vyjela o rok později znovu. Její trasa vedla od Nového Hloubětína přes Nádraží Vysočany, Palmovku, Sokolovskou, Náměstí Republiky, Můstek, Národní divadlo a Palackého náměstí až na Nádraží Braník.
Nyní se už dostáváme do 80. let, kdy je již v počátku tohoto období roku 1980 pozměněna a nově jede přes Holešovice.
linka 3 na Čechově mostě (foto: MCH/2015)
Na další změnu si ale musíme počkat, dochází k ní totiž až v roce 1995 a to nikoliv kvůli změně linkového vedení, ale kvůli nově otevřené trati do Modřan, po které je prodloužena až na konečnou Sídliště Modřany, popř. Levského.
Následná změna proběhla až v roce 2012, konkrétně 1. září, kdy je při zavedení tzv. metropolitní sítě vedena z Palmovky na Kobylisy. Z Braníka do Modřan je nově vedena pouze o špičce ve standardním intervalu. Zároveň je v trase Nádraží Braník – Kobylisy posílena na poloviční interval, tedy ve špičce na 4 minuty, v sedle 10 minut, o víkendu 7,5 minuty a o večerech po 10 minutách. O víkendu jsou nasazeny sóla. Při změnách od 28. srpna 2016 je zrušen její páteřní provoz, neboť je posílena linkou 24 a v Modřanech linkami 2 a 21. Celotýdenně jsou na ní opět k vidění soupravy.
linka 3 na Vltavské, obsloužená vozem Škoda 14T (foto: MCH/2012)
* v trase Nádraží Braník – Sídliště Modřany/Levského pouze ve špičkách pracovních dnů Zajímavá místa na trase:
- Bulovka – zámek Rokoska
- Stejskalova – Libeňský zámek, Lowitzům mlýn
- Urxova – kostel sv. Cyrila a Metoděje
- Karlínské náměstí – Karlínská synagoga
- Florenc – Muzeum hl. m. Prahy
- Bílá Labuť – kostel sv. Petra, Petrská věž
- Jindřišská – kostel sv. Jindřicha a Svaté Kunhuty, Jubilejní synagoga, Jindřišská věž
- Václavské náměstí – Václavské náměstí
- Karlovo náměstí – Karlovo náměstí, Novoměstská radnice
- Moráň – Faustův dům, kostel sv. Václava, Emauzy
- Výtoň – Vyšehrad
- Podolská vodárna – kostel sv. Michala
- Přístaviště – branické skály a vyhlídka
Platný jízdní řád Staré jízdní řády:
Pokud máte zájem o další JŘ, napište do komentářů (máme pro období 2012 – 2014, někdy i starší).
Zveřejněno: 25. 9. 2012 Aktualizováno: 2. 9. 2016 Autor: Martin Chour
Linka 3 jezdila už roku 1980 přes Holešovice,dnešní ul.PlynárníTehdy byla zprovozněna spojka přes železniční trať pod Palmovkou.Toto využívaly i linky 10 a 25
Chybí vám tip 15T4
Linka 3 byla v roce 1985 převedena z ulice Na Příkopě do Jindřišské. Takže měla trasu Nový Hloubětín – … – Bílá Labuť – Jindřišská – Karlovo náměstí – Palackého náměstí – … – Nádraží Braník.