Pražská tramvajová linka 6
Jezdí: celotýdenně
Vozy: 2 (večer a o víkendu sóla)
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Typ tramvaje: T3R.P, T6A5, KT8D5R.N2P, 15T
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Palmovka, Kubánské náměstí)
*Z důvodu výluky je linka dočasně prodloužena do zastávky Harfa
Přestup na metro: A, B, C
Doba jízdy: 48/49 min
Délka linky: 13 km
Zastávky:
PALMOVKA (B) – Libeňský most – Maniny – U Průhonu – Dělnická – Ortenovo náměstí –Nádraží Holešovice (C) (V) – Výstaviště Holešovice – Veletržní palác – Strossmayerovo náměstí – Nábřeží Kpt. Jaroše – Dlouhá třída – Náměstí Republiky (B) – Masarykovo nádraží (B) (V) – Jindřišská – Václavské náměstí (A, B) – Vodičkova – Lazarská (B) – Novoměstská radnice (B) (Z) – Karlovo náměstí (B) – Štěpánská – I. P. Pavlova (C) – Bruselská – Pod Karlovem – Nuselské schody – Otakarova – Nádraží Vršovice (V) – Bohemians – Koh-i-noor – Slavia – KUBÁNSKÉ NÁMĚSTÍ
Historie:
Linka 6 vznikla roku 1908 z linky T.
linka 6 u Masarykova nádraží (foto: MCH/2016)
V té době jezdila v trase Nádr. Smíchov – Myslíkova – Těšnov – Holešovice, Bělského tř. (dnes Veletržní palác, ulice Dukelských hrdinů). Další změna trasování nastala v roce 1926, kdy byla „šestka“ od Masarykova nádraží odkloněna přes Wilsonovo nádraží (dnes Hlavní nádraží) a Muzeum Ječnou ulicí na Karlovo náměstí a poté Resslovou ulicí na Jiráskovo náměstí. Odtud pokračovala na Anděl a dále na Santošku, kam už dnes tramvaje nejezdí. O rok později se ale vrátila ze Santošky zpět na Nádraží Smíchov.
Do roku 1942 se datuje prodloužení k holešovickému výstavišti a přesměrování z Mezibranské ulice na Karlov k Dětské nemocnici. Od roku 1948 pak byla linka 6 vedena ulicí Na Florenci. Zrušení tratě na Karlov k 30. červnu 1966 se stalo osudným i pro tuto linku, kterou čekalo zrušení také.
šestka na spořilovské trati, kde jezdila mezi lety 2012 a 2016 (foto: MCH/2016)
K 30. srpnu 1971 se „šestka“ dočkala opětovného zavedení, a to jako posila linky 9 ve špičkách. Toto byla její tehdejší trasa: Spojovací – Ohrada – Tachovské náměstí – Hybernská ulice – Můstek – Újezd – Anděl – Hlubočepy. Linka 9 v té době jela ve stejné trase jako linka 6, jen z Anděla pokračovala do Košíř. Rozsah provozu byl stanoven pouze na špičky pracovních dnů, přičemž na lince jezdily soupravy. Když se 30. června 1973 do Hlubočep linka 5 vrátila (po opravě mostu, po němž původně nesměly jezdit tramvaje vypravené na l. 5), byla 6ka zkrácena na Smíchovské nádraží, ke stejnému datu proběhlo i zkrácení na Vápenku. Už od 3. září 1973 však linka 6 jezdila spolu s linkou 14 do Radlic.
Ani toto vedení však lince 6 dlouho nevydrželo. Ještě před zprovozněním prvního úseku pražského metra byla dne 14. ledna 1974 upravena do trasy vedoucí z Radlic přes Anděl, Újezd, Národní divadlo, Můstek, Muzeum, Náměstí Míru a Ruskou až na Kubánské náměstí. Ovšem samotné zprovoznění metra C znamenalo další změnu trasy – od 9. května 1974 jezdila přes Karlovo náměstí a I.P.Pavlova, nově však po celý týden.
setkání dvou vozů linky 6 na Smíchovském nádraží – tramvají EVO1 a Tatra T3R.PLF (foto: MCH/2016)
Svou trasu změnila s otevřením dalšího úseku pražského metra (Náměstí Míru – Leninova) 13. srpna 1978, od tohoto data jezdila v následující trase: Radlice – Anděl – Újezd – Národní divadlo – Můstek – Václavské náměstí – Muzeum – Jiřího z Poděbrad – Olšanské hřbitovy. Došlo tak ke změně celé trasy (kromě úseku do Radlic). Zároveň trasa připomíná velmi viditelně tu mezi lety 1971 a 1974. Druhé zrušení linky 6 přišlo 2. července 1980.
Při jejím dalším obnovení dne 3. listopadu 1985 se dostane do jiné trasy, opět však jezdí do Radlic. Vedena je následovně: Radošovická – Otakarova – I.P.Pavlova – Moráň – Anděl – Laurová. Korekce trasy přišla roku 1986, kdy byla linka 6 přesměrována přes zastávku Újezd. Počínaje listopadem 1990 pak byla přesměrována na Kotlářku. Její provoz doznal omezení na dobu od 6 do 20 hodin v pracovní dny.
linka 6 na Andělu (foto: MCH/2013)
Další změna trasy (konkrétně zkrácení) přišla 26. března 1991. Změny znamenaly objíždění Anděla a ukončení na Čechově náměstí. O sedm let později je opět v listopadu 1998 prodloužena na Smíchovské nádraží a na druhé straně na Kubánské náměstí. Ještě v září 2004 byla přesměrována zpět na Laurovou, přičemž byl zaveden celotýdenní provoz, nicméně od 4. října 2008 po znovuobnovení tratě do Radlic opět změnila trasa linky 6 podobu – od tohoto data „šestka“ jela na Kotlářku a Ropid provoz vrátil zpět na pracovní dny od 6 do 20 hodin.
Při zavedení tzv. metropolitní sítě v Praze 1. září 2012 došlo k odklonu z Karlova náměstí přes Nusle na Náměstí Bratří Synků a dále na Spořilov.
linka 6 na Andělu (foto: MCH/2013)
Velkou (a zatím poslední) proměnou trasy prošla k datu 28. října 2016, kdy byla změněna k nepoznání, neboť vyjela v trase: Kubánské náměstí – Otakarova – I.P.Pavlova – Karlovo náměstí – Václavské náměstí – Náměstí Republiky – Strossmayerovo náměstí – Nádraží Holešovice – Palmovka. Provozována je opět celotýdenně, v pracovní dny v soupravách.
od září 2016 jezdí linka č. 6 přes Nádraží Holešovice (foto: MCH/2016)
Mapa:
Intervaly:
Zajímavá místa na trase:
- Plynárna Michle – Plynárenské muzeum
- Pod Jezerkou – park Jezerka
- Náměstí Bratří synků – Komorní Fidlovačka
- Ostrčilovo náměstí – Čokoládový dům a muzeum čokolády
- Albertov – zvěstování Panny Marie
- Botanická zahrada – pkostel svatého (Jana Nepomuckého, Panny Marie, Jeroným a patroni slovanští)
- Moráň – Faustův dům,
- Národní třída –kostel sv. Martina ve zdi
- Národní divadlo – Národní divadlo, rotunda (nalezení sv. Kříže, sv. Kříže Menšího)
- Újezd – kostel svatého Jana Křtitele Na Prádle, lanová dráha na Petřín
- Švandovo divadlo – Švandovo divadlo, fontána Propadliště času
- Arbesovo náměstí – Portheimka
- Anděl – Království železnic, Smíchovská synagoga
- Plzeňská – socha svaté Áji a chlapce s rybou
- Lihovar – bývalý Lihovar
- Hlubočepy – zámek Slovanka
Platný jízdní řád Staré jízdní řády:
Pokud máte zájem o další JŘ, napište do komentářů (máme pro období 2012 – 2016, někdy i starší).
Zveřejněno: 5. 10. 2012 Aktualizováno: 5. 9. 2016 Autor: Martin Chour
Pane Choure, studujte, prosím. Jen jsem začal číst Linku 6, hned jsem přestal. Pár řádků a hned chyba jako hrom: dřívější Bělského třída je dnes Dukelských hrdinů. Veletržní byla prostě Veletržní. A, prosím Vás, jak by asi jela tramvaj po Veletržní na Smíchov, he?
Myslím tím zastávku, doplním tedy ulici. Omylem tam je ještě starý název zastávky, tedy Veletržní a nikoli Veletržní palác. Omlouvám se pokud Vám to přihodilo nějaké problémy. (MCH)
Doplinit tip t3.r,plf.
Smazat tip 15t
Fakt mě sere, když se chci dostat domů a pak na trénink. Po škole a unavený a čekám v tramvaji 6 ze zastávky Libenský most na Tusarova 30min a nikdo neřekne žádný informace. Fakt mě tohle sere. Zasrany MHD pražské. Řidiči jsou sráči, já vedení úplně marný. Tak kde je problém do píce. Požadují vysvětlení a odškodnění.