Linka 6

Pražská tramvajová linka 6

Jezdí: celotýdenně

Vozy: 2 (večer a o víkendu sóla)

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Typ tramvaje: T3R.P, T6A5, KT8D5R.N2P, 15T

Garantované nízkopodlažní spoje: ano

Konečné zastávky: 2 (Palmovka, Kubánské náměstí)

*Z důvodu výluky je linka dočasně prodloužena do zastávky Harfa

Přestup na metro: A, B, C

Doba jízdy: 48/49 min

Délka linky: 13 km

Zastávky:

PALMOVKA (B) – Libeňský most – Maniny – U Průhonu – Dělnická – Ortenovo náměstí –Nádraží Holešovice (C) (V) – Výstaviště Holešovice – Veletržní palác – Strossmayerovo náměstí – Nábřeží Kpt. Jaroše – Dlouhá třída – Náměstí Republiky (B) – Masarykovo nádraží (B) (V) – Jindřišská – Václavské náměstí (A, B) – Vodičkova – Lazarská (B) – Novoměstská radnice (B) (Z) – Karlovo náměstí (B) – Štěpánská – I. P. Pavlova (C) – Bruselská – Pod Karlovem – Nuselské schody – Otakarova – Nádraží Vršovice (V) – Bohemians – Koh-i-noor – Slavia – KUBÁNSKÉ NÁMĚSTÍ

Historie:

Linka 6 vznikla roku 1908 z linky T.

4280 - linka 6 Masarykovo nádraží DPP Tatra T3SUCS 7174linka 6 u Masarykova nádraží (foto: MCH/2016)

V té době jezdila v trase Nádr. Smíchov – Myslíkova – Těšnov – Holešovice, Bělského tř. (dnes Veletržní palác, ulice Dukelských hrdinů). Další změna trasování nastala v roce 1926, kdy byla „šestka“ od Masarykova nádraží odkloněna přes Wilsonovo nádraží (dnes Hlavní nádraží) a Muzeum Ječnou ulicí na Karlovo náměstí a poté Resslovou ulicí na Jiráskovo náměstí. Odtud pokračovala na Anděl a dále na Santošku, kam už dnes tramvaje nejezdí. O rok později se ale vrátila ze Santošky zpět na Nádraží Smíchov.

Do roku 1942 se datuje prodloužení k holešovickému výstavišti a přesměrování z Mezibranské ulice na Karlov k Dětské nemocnici. Od roku 1948 pak byla linka 6 vedena ulicí Na Florenci. Zrušení tratě na Karlov k 30. červnu 1966 se stalo osudným i pro tuto linku, kterou čekalo zrušení také.

6371 - linka 6 Teplárna Michle DPP Tatra T3R.P 8318šestka na spořilovské trati, kde jezdila mezi lety 2012 a 2016 (foto: MCH/2016)

K 30. srpnu 1971 se „šestka“ dočkala opětovného zavedení, a to jako posila linky 9 ve špičkách. Toto byla její tehdejší trasa: Spojovací – Ohrada – Tachovské náměstí – Hybernská ulice – Můstek – Újezd – Anděl – Hlubočepy. Linka 9 v té době jela ve stejné trase jako linka 6, jen z Anděla pokračovala do Košíř. Rozsah provozu byl stanoven pouze na špičky pracovních dnů, přičemž na lince jezdily soupravy. Když se 30. června 1973 do Hlubočep linka 5 vrátila (po opravě mostu, po němž původně nesměly jezdit tramvaje vypravené na l. 5), byla 6ka zkrácena na Smíchovské nádraží, ke stejnému datu proběhlo i zkrácení na Vápenku. Už od 3. září 1973 však linka 6 jezdila spolu s linkou 14 do Radlic.

Ani toto vedení však lince 6 dlouho nevydrželo. Ještě před zprovozněním prvního úseku pražského metra byla dne 14. ledna 1974 upravena do trasy vedoucí z Radlic přes Anděl, Újezd, Národní divadlo, Můstek, Muzeum, Náměstí Míru a Ruskou až na Kubánské náměstí. Ovšem samotné zprovoznění metra C znamenalo další změnu trasy – od 9. května 1974 jezdila přes Karlovo náměstí a I.P.Pavlova, nově však po celý týden.

5400 - linka 6 Smíchovské nádraží DPP EVO1 0033 a T3R.PLF 8276setkání dvou vozů linky 6 na Smíchovském nádraží – tramvají EVO1 a Tatra T3R.PLF (foto: MCH/2016)

Svou trasu změnila s otevřením dalšího úseku pražského metra (Náměstí Míru – Leninova) 13. srpna 1978, od tohoto data jezdila v následující trase: Radlice – Anděl – Újezd – Národní divadlo – Můstek – Václavské náměstí – Muzeum – Jiřího z Poděbrad – Olšanské hřbitovy. Došlo tak ke změně celé trasy (kromě úseku do Radlic). Zároveň trasa připomíná velmi viditelně tu mezi lety 1971 a 1974. Druhé zrušení linky 6 přišlo 2. července 1980.

Při jejím dalším obnovení dne 3. listopadu 1985 se dostane do jiné trasy, opět však jezdí do Radlic. Vedena je následovně: Radošovická – Otakarova – I.P.Pavlova – Moráň – Anděl – Laurová. Korekce trasy přišla roku 1986, kdy byla linka 6 přesměrována přes zastávku Újezd. Počínaje listopadem 1990 pak byla přesměrována na Kotlářku. Její provoz doznal omezení na dobu od 6 do 20 hodin v pracovní dny.

950

linka 6 na Andělu (foto: MCH/2013)

Další změna trasy (konkrétně zkrácení) přišla 26. března 1991. Změny znamenaly objíždění Anděla a ukončení na Čechově náměstí. O sedm let později je opět v listopadu 1998 prodloužena na Smíchovské nádraží a na druhé straně na Kubánské náměstí. Ještě v září 2004 byla přesměrována zpět na Laurovou, přičemž byl zaveden celotýdenní provoz, nicméně od 4. října 2008 po znovuobnovení tratě do Radlic opět změnila trasa linky 6 podobu – od tohoto data „šestka“ jela na Kotlářku a Ropid provoz vrátil zpět na pracovní dny od 6 do 20 hodin.

Při zavedení tzv. metropolitní sítě v Praze 1. září 2012 došlo k odklonu z Karlova náměstí přes Nusle na Náměstí Bratří Synků a dále na Spořilov.

img_0280

linka 6 na Andělu (foto: MCH/2013)

Velkou (a zatím poslední) proměnou trasy prošla k datu 28. října 2016, kdy byla změněna k nepoznání, neboť vyjela v trase: Kubánské náměstí – Otakarova – I.P.Pavlova – Karlovo náměstí – Václavské náměstí – Náměstí Republiky – Strossmayerovo náměstí – Nádraží Holešovice – Palmovka. Provozována je opět celotýdenně, v pracovní dny v soupravách.

6730 - linka 6 Nádraží Holešovice DPP Tatra T3SUCS 7121od září 2016 jezdí linka č. 6 přes Nádraží Holešovice (foto: MCH/2016)

Mapa:

6mapa

Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
Dop
Odp
Ve
Dop
Odp
Ve
8
10
8
10
10
7,5
10
7,5
7,5
10

Zajímavá místa na trase:

  • Plynárna Michle – Plynárenské muzeum
  • Pod Jezerkou park Jezerka
  • Náměstí Bratří synků – Komorní Fidlovačka
  • Ostrčilovo náměstí – Čokoládový dům a muzeum čokolády
  • Albertov – zvěstování Panny Marie
  • Botanická zahrada – pkostel svatého (Jana Nepomuckého, Panny Marie, Jeroným a patroni slovanští)
  • Moráň – Faustův dům,
  • Národní třída –kostel sv. Martina ve zdi
  • Národní divadlo – Národní divadlo, rotunda (nalezení sv. Kříže, sv. Kříže Menšího)
  • Újezd – kostel svatého Jana Křtitele Na Prádle, lanová dráha na Petřín
  • Švandovo divadlo – Švandovo divadlo, fontána Propadliště času
  • Arbesovo náměstí – Portheimka
  • Anděl – Království železnic, Smíchovská synagoga
  • Plzeňská – socha svaté Áji a chlapce s rybou
  • Lihovar – bývalý Lihovar
  • Hlubočepy – zámek Slovanka

Platný jízdní řád Staré jízdní řády:

Pokud máte zájem o další JŘ, napište do komentářů (máme pro období 2012 – 2016, někdy i starší).

Zveřejněno: 5. 10. 2012 Aktualizováno: 5. 9. 2016 Autor: Martin Chour

4 reakce na Linka 6

  1. Kolemjdoucí říká:

    Pane Choure, studujte, prosím. Jen jsem začal číst Linku 6, hned jsem přestal. Pár řádků a hned chyba jako hrom: dřívější Bělského třída je dnes Dukelských hrdinů. Veletržní byla prostě Veletržní. A, prosím Vás, jak by asi jela tramvaj po Veletržní na Smíchov, he?

    • admin říká:

      Myslím tím zastávku, doplním tedy ulici. Omylem tam je ještě starý název zastávky, tedy Veletržní a nikoli Veletržní palác. Omlouvám se pokud Vám to přihodilo nějaké problémy. (MCH)

  2. Vojta drahota říká:

    Doplinit tip t3.r,plf.
    Smazat tip 15t

  3. Bob říká:

    Fakt mě sere, když se chci dostat domů a pak na trénink. Po škole a unavený a čekám v tramvaji 6 ze zastávky Libenský most na Tusarova 30min a nikdo neřekne žádný informace. Fakt mě tohle sere. Zasrany MHD pražské. Řidiči jsou sráči, já vedení úplně marný. Tak kde je problém do píce. Požadují vysvětlení a odškodnění.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *