Pražská tramvajová linka 7
V provozu: celotýdenně
Vozy: 2 (večer a o víkendu sóla)
Typ tramvaje: T6A5, T3R.P/PV, T3R.PLF, 15T4
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 2 (Černokostelecká, Radlická)
Přestup na metro: A, B
Doba jízdy: 40/41 min
Délka linky: 12 km
Zastávky:
RADLICKÁ (B) – Škola Radlice – Laurová – Braunova – Křížová – Na Knížecí (B) (V) – Anděl (B) – Zborovská – Palackého náměstí (B) – Výtoň – Albertov – Ostrčilovo náměstí – Svatoplukova – Divadlo Na Fidlovačce – Otakarova – Nádraží Vršovice (V) – Bohemians – Koh-i-noor – Slavia – Kubánské náměstí – Průběžná – Strašnická (A) – Nad Primaskou (Z) – Vozovna Strašnice (T) – Vinice (T) – Solidarita – Zborov-Strašnické divadlo – Nové Strašnice – ČERNOKOSTELECKÁ
Historie:
Číslo 7 dostala 10. dubna 1908 linka, která do té doby jezdila s písmenným označením J kolem Pražské tržnice (v té době Jatky). V té době začínala na Královské oboře (v parku Stromovka), dále jela k Elektrárně, na Jatky (dnes Pražská tržnice), do zastávky Pod Letnou (dnes Čechův most) a následně na Staroměstské náměstí, kde končila. Zrušena byla v roce 1913, nicméně už roku 1914 je zavedena v nové trase Flora – Husinecká – Prašná brána – Na Můstku (dnes Můstek) – Národní divadlo – Podolí, Dvorce.
linka 7 v podobě dvou vozů T3R.P na Palackém náměstí (foto: MCH/2016)
Za 8 let – roku 1922 – byla ještě prodloužena k Cementárně v Modřanech, ovšem o rok později Modřany opouští a od Národního divadla jede přes Újezd na Klárov (dnes Malostranská). V následujících letech došlo k několika změnám. Nejprve byla roku 1924 zkrácena na dnešní Olšanské náměstí, dříve Radešínovo náměstí a v centru z Můstku trasována přes Muzeum. V následujícím roce ale došlo k prodloužení, a to kolem Královského hradu dnes již zrušenou tratí Kanovnickou ulicí přes Pohořelec do konečné zastávky Nad Markétou (dnes Dlabačov). O 2 roky později byla vedena už přes Hládkov.
V roce 1928 byla odkloněna od Pražského hradu a nově začínala na Podbabské silnici (dnes Čínská), odkud byla vedena přes Nádraží Dejvice (dnes Hradčanská) na Klárov. Ještě přes druhou světovou válkou byla r. 1936 prodloužena na Nákladové nádraží Žižkov.
žižkovský vůz zatahuje z linky 7 do vozovny (foto: MCH/2016)
Rok 1963 přinesl prodloužení na Vápenku (dnes Vozovna Žižkov) a na západní straně byla pětka od roku 1967 vedena z Újezdu přes Anděl na Radlickou. O 4 roky později byla převedena na Smíchovské nádraží.
Její původní smysl byl zrušen v roce 1972, odkdy zajišťovala posilu mezi Olšanským náměstím a Spojovací (pouze ve špičce). S otevřením prvního úseku pražského metra byla 9. května 1974 zavedena v nové trase Pelc Tyrolka – PKOJF (= Park kultury a oddechu Julia Fučíka; dnes Výstaviště Holešovice) – Strossmayerovo náměstí – Dlouhá (dnes Dlouhá třída) – Bulhar – Olšanské nám. – Flora, o rok později zkrácena na PKOJF.
při opravě trati mezi Bohemians a Koh-i-noor byla linka 5 vedena přes Čechovo náměstí (foto: MCH/2016)
Při dalších významných změnách s otevřením prvního úseku metra A 13. srpna 1978 se opět mění trasa. Ze Spojovací jede na Floru, dále na Šumavskou, Náměstí Míru, Koh-i-noor, Průběžnou až k na náměstí Jana Marata (dnes Hostivařská). V trase nevydržela dlouho a roku 1980 byla zrušena.
K 2. listopadu 1985 byla linka č. 27 přečíslována na linku č. 7, takže číslo sedm se nám objevuje znovu: Ústřední dílny Hostivař (dnes ÚDDP) – Průběžná – Koh-i-noor – Otakarova – Palackého nám. – Moskevská (dnes Anděl) – Kotlářka – Voz. Motol. Provozována je v soupravách. Za 5 let prodloužena do Řep a 30. srpna 2008 je při otevření nové tramvajové trati do Radlic převedena sem a v Řepích ji nahrazuje linka č. 4. 29. června 2013 je zkrácena na Černokosteleckou (k ústředním dílnám DP je nově vedena linka č. 5).
Škoda 14T na Andělu při cestě na Černokosteleckou (foto: JAH/2016)
Zajímavá místa na trase:
- Zborov-Strašnické divadlo – Strašnické divadlo
- Slavia – sportovní stadiony
- Otakarova – Komorní Fidlovačka
- Divadlo Na Fidlovačce – Divadlo Na Fidlovačce
- Ostrčilovo náměstí – Čokoládový dům a muzeum čokolády
- Albertov – Zvěstování Panny Marie,
- Výtoň – Muzeum hlavního města Prahy
- Anděl – Království železnic, Smíchovská synagoga
- Radlická – kostel sv. Jana Nepomuckého
Platný jízdní řád Staré jízdní řády:
Pokud máte zájem o další JŘ, napište do komentářů (máme pro období 2012 – 2016, někdy i starší). Fotografie z linky:
Díky výluce se linka 7 dostala i do smyčky Kubánské náměstí, jako např. zde s vozem Škoda 15T (foto: MCH)
Zveřejněno: 5. 10. 2012 Aktualizováno: 6. 9. 2016 Autor: Martin Chour
Přidat tip tramvaje 15t.
Poslední dobou na lince jezdí i KT8D5N2.
Já sni na 7 jel dokonce i na 5 a vyděl jsem ji na 4
Ano, tramvaje KT8D5.NR2P bývají nasazovány postupně na všechny linky tramvají, na které nejsou nasazovány sóla.
Nevím jestli si pan řidič dnes dělal srandu, kdy ZASTAVIL NA ZASTÁVCE A POČKAL AŽ ZMÁČKNU TLAČÍTKO NA OTEVÍRÁNÍ DVEŘÍ A BEZ NIČEHO ODJEL!!!!! Tohle jsem fakt ještě nezažil!! Doufám že pan řidič bude mít nějaký postih, protože tohle je fakt drzost to jsem nezažil.
Podotýkám na řidiče který měl jet ve 4:49 z Malešická továrna !!!!!!
Aktualizujte zastávky, máte to zastaralý!
Linka 7 nyní jezdí Lehovec-Radlická. Nutno aktualizovat!
Dobrý den,
děkujeme Vám za zpětnou vazbu.
Bohužel v současnosti není v našich silách, vzhledem k našim aktuálním časovým možnostem (web děláme ve volném čase), v kombinaci s častými změnami linkového vedení PID v posledních letech, udržovat v aktuálním stavu všechny články s linkami v PID.
Ale kdybyste nám byl ochoten pomoci s udržováním článků v aktuálním stavu, Vaši pomoc rádi uvítáme.
S pozdravem
Tomáš Jůza, Sdružení dopraváků