Pražská tramvajová linka 91
noční linka
V provozu: celotýdně
Vozy: 1
Typ tramvaje: T3R.P, T3R.PV
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ne
Konečné zastávky: 2 (Divoká Šárka, Nádraží Strašnice/Radošovická)
Přestup na metro: metro nejezdí (od 0:46 do 4:32)
Doba jízdy: 59/60 min
Délka linky: 19 km
Centrální přestupní bod všech nočních tramvajových linek je v zastávce Lazarská!
Zastávky:
DIVOKÁ ŠÁRKA – Vozovna Vokovice – Nad Džbánem – Nádraží Veleslavín – Červený Vrch – Sídliště Červený Vrch – Horoměřická – Bořislavka – Hadovka – Thákurova – Dejvická – Vítězné náměstí – Hradčanská – Sparta – Korunovační (Z) – Letenské náměstí – Kamenická – Strossmayerovo náměstí – Nábřeží Kapitána Jaroše (T) – Dlouhá třída – Náměstí Republiky – Masarykovo nádraží – Jindřišská – Václavské náměstí – Vodičkova – Lazarská – Odborů (Z) – Karlovo náměstí – Štěpánská – I. P. Pavlova – Náměstí Míru – Šumavská – Vinohradská vodárna – Perunova – Orionka – Flora – Olšanské hřbitovy – Želivského – Želivského – Vinohradské hřbitovy – Krematorium Strašnice – Vozovna Strašnice – Vozovna Strašnice (Z) – Nad Primaskou (T) – Strašnická – Na Hroudě – NÁDRAŽÍ STRAŠNICE (S) – RADOŠOVICKÁ (Z)
Historie:
Na úvod je také dobré říci předchůdce dnešní noční tramvajové dopravy v podobě linek 51 – 59. První noční linky vyjeli již 30. listopadu 1942 označeny písmeny A až F. Centrálním přestupním bodem se stalo Hybernské nádraží (dnes Masarykovo nádraží). Interval u nočních linek činil 40 minut. Tento systém vydržel do 18. ledna 1945, kdy byl zrušen.
O půl roku později, 17. prosince 1945 byl noční provoz zaveden znovu, ale již se nejednalo o speciální noční linky, ale o normální denní linky jezdící v noci. Jenalo se o linky 1, 5, 9, 11, 14, 17, 18 a 19. Některé z denních linek měli v noci odlišné trasy. Bez zásadních změn tento sytém vydržel do 9. kvěna 1974, kdy byl zprovozněn první úsek pražského metra Kačerov – Sokolovská. V nočním provozu byla zrušena linka 1, ale přibyli nové, linky 15, 16, 20, 22 a 26. Navíc bylo u tramvajových linek od 1. ledna 1970 zavedeno dražší jízdné ve výši 3 Kčs.
linka 51 na Masarykově nádraží (foto: MCH/2016)
Když se zprovoznilo 12. srpna 1978 metro A, byli některé noční linky zrušeny. Jednalo se o linky 9, 11, 14, 15, 17, 18 a 26. Ale některé byly i zavedena ajako linky 2, 6, 24 a 29. Další změny v noční dopravě se odehráli již 19. prosince 1980 a od té doby jezdily v noci linky 3, 5, 9, 14, 19 (od 1. září 1982 nahrazena linkou 11), 20, 22, 24 a 26.
Tento systém již nepřetrval dlouhou dobu a od 3. listopadu 1985 byly zavedeny speciální noční tramvajové linky mezi, které patřila i linka 51. Trasa byla podobná té dnešní: Radošovická – Strašnická – Želivského – Orionka – Náměstí Míru – Karlovo náměstí – Václavské náměstí – Masarykovo nádraží – Strossmayerovo náměstí – Hradčanská – Dejvická – Divoká Šárka. Interval byl stanoven na 40 minut.
Interval 40 minut setrval až do 1. září 2001, kdy byly intervaly u všech nočních tramvajových linek zkráceny na 30 minut. Kromě změny intervalu byla změněna i trasa linky 51, která je shodná s tou ve které jezdí v současnosti. Trasa: Radošovická – Strašnická – Želivského – Orionka – Náměstí Míru – Karlovo náměstí – Národní divadlo – Staroměstská – Čechův most – Strossmayerovo náměstí – Hradčanská – Dejvická – Divoká Šárka.
29. dubna 2017 byla přečíslována z linky 51 na 91 kvůli jednotné řadě 9x pro noční linky kvůli postupné integraci linek do Pražské integrované dopravy.
Intervaly:
– | – | – | 30 | – |
Platný jízdní řád
Staré jízdní řády
Zajímavá místa na trase:
- Divoká Šárka – kostel u sv. Matěje
- Vozovna Vokovice – vozovna Vokovice
- Nádraží Veleslavín – zámek Veleslavín
- Vítězné náměstí – Ústřední archiv a muzeum církve československé husitské, Armáda ČR, park Hadovka
- Hradčanská – Ministerstvo obrany
- Sparta – AC Sparta fotbal
- Letenské náměstí – letenská vodárna, Ministerstvo vnitra, Národní zemědělské muzeum, Národní technické muzeum
- Strossmayerovo náměstí – kostel sv. Antonína
- Nábřeží Kapitána Jaroše – kostel svatého Klimenta
- Dlouhá třída – Dolejší vodárna, Novomlýnská vodárenská věž, Poštovní muzeum, kostel sv. Klimenta, Vávrův dům
- Náměstí Republiky – kostel sv. Josefa, Obecní dům, Prašná brána
- Jindřišská – kostel sv. Jindřicha a Svaté Kunhuty, Jubilejní synagoga, Kolektory Praha, Jindřišská věž
- Václavské náměstí – památník Františka Palackého a Františka a Ladislava Riegra
- Vodičkova – Úřad Prahy 1
- Lazarská – Nejsvětější trojice Prahy
- Karlovo náměstí – Muz. Nár. Pam. Hrdinů, Městský soud, Novoměstská radnice
- Štěpánská – kostel sv. Štěpána, Velvyslanectví Španělska, rotunda sv. Longina
- Náměstí Míru – kostel sv. Ludmily, Úřad m. části Prahy 2, Národní dům
- Vinohradské hřbitovy – Vinohradské hřbitovy, kostel sv. Václava
Zveřejněno: 10. 10. 2012
Aktualizováno: 30. 6. 2017
Autor: Martin Chour
Dobry den potrebujivdat toto tel ridici co dne 23.11. Ridil 51 okolo 2 50 735865546 on bude vedet nessie love kolega rikal ze to je pan vorlik diky moc za predani vzkazubBartosova ps vim ze nejstevseznamka ale vyjimecne
My nejsme DPP, ani seznamka, a DPP rovněž není seznamka. Zkuste to tam (http://www.dpp.cz/kontakty), ale myslím, že neuspějete.
P.S. Vzhledem k tomu, že vaše IP adresa pochází z Moravskoslezského kraje, si myslím, že by vám to asi příliš neklapalo 🙂
Sorry ale fakt netuším.
Proč nepublikujete noční tramvajové řády ? když v tom čase
nejezdí metro ?
Publikujete všejijaké bláboly ale když člověk nutně potřebuje vnoci někam cestovat, tak aby šel pěšky.