Linka 94

Pražská tramvajová linka 94

noční linka

V provozu: celotýdně

Vozy: 1

Typ tramvaje: T6A5, T3R.P

Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.

Garantované nízkopodlažní spoje: ne

Konečné zastávky: 2 (Lehovec, Sídliště Barrandov)

Přestup na metro: metro nejezdí (od 0:46 do 4:32)

Doba jízdy: 1 hod 11/12 min

Délka linky: 23 km

První/poslední spoj v: 0:00/6:01

Centrální přestupní bod všech nočních tramvajových linek je v zastávce Lazarská!

Zastávky:

LEHOVEC – Sídliště Hloubětín – Hloubětín – Kbelská – Starý Hloubětín (×) – Vozovna Hloubětín (×) – Nový Hloubětín (×) – Kolbenova – Poštovská (×) – Špitálská (×) – Nádraží Vysočany – Poliklinika Vysočany – Divadlo Gong – Balabenka – Palmovka – Palmovka (T) – Libeňský most – Maniny – Dělnická (Z) – U Průhonu (T) – Ortenovo náměstí – Nádraží Holešovice – Výstaviště Holešovice – Veletržní palác – Strossmayerovo náměstí – Nábřeží Kapitána Jaroše (T) – Dlouhá třída – Náměstí Republiky – Masarykovo nádraží – Jindřišská – Václavské náměstí – Vodičkova – Lazarská – Odborů (Z) – Karlovo náměstí – Moráň (T) – Palackého náměstí – Zborovská – Anděl – Na Knížecí – Plzeňka – Smíchovské nádraží – ČSAD Smíchov (×) – Lihovar – Zlíchov – Hlubočepy – Geologická – K Barrandovu – Chaplinovo náměstí – Poliklinika Barrandov – SÍDLIŠTĚ BARRANDOV

Historie:

Na úvod je dobré říci předchůdce dnešní noční tramvajové dopravy v podobě linek 51 – 59. První noční linky vyjely již 30. listopadu 1942 označeny písmeny A až F. Centrálním přestupním bodem se stalo Hybernské nádraží (dnes Masarykovo nádraží). Interval u nočních linek činil 40 minut. Tento systém vydržel do 18. ledna 1945, kdy byl zrušen.

O půl roku později, 17. prosince 1945 byl noční provoz zaveden znovu, ale již se nejednalo o speciální noční linky, ale o normální denní linky jezdící v noci. Jenalo se o linky 1, 5, 9, 11, 14, 17, 18 a 19. Některé z denních linek měly v noci odlišné trasy. Bez zásadních změn tento sytém vydržel do 9. kvěna 1974, kdy byl zprovozněn první úsek pražského metra Kačerov – Sokolovská. V nočním provozu byla zrušena linka 1, ale přibyli nové, linky 15, 16, 20, 22 a 26. Navíc bylo u tramvajových linek od 1. ledna 1970 zavedeno dražší jízdné ve výši 3 Kčs.

linka 54linka 54 na Masarykově nádraží (foto: MCH)

Když se zprovoznilo 12. srpna 1978 metro A, byli některé noční linky zrušeny. Jednalo se o linky 9, 11, 14, 15, 17, 18 a 26. Ale některé byly i zavedena ajako linky 2, 6, 24 a 29. Další změny v noční dopravě se odehráli již 19. prosince 1980 a od té doby jezdily v noci linky 3, 5, 9, 14, 19 (od 1. září 1982 nahrazena linkou 11), 20, 22, 24 a 26.

Tento systém již nepřetrval dlouhou dobu a od 3. listopadu 1985 byly zavedeny speciální noční tramvajové linky mezi, které patřila i linka 54. Trasa byla následující: Sídliště Ďáblice – Kobylisy – Palmovka – Vltavská – Strossmayerovo náměstí – Staroměstská – Lazarská – Palackého náměstí – Nádraží Braník. Interval byl stanoven na 40 minut.

linka 54 na Lazarskélinka 54 na Lazarské (foto: MCH)

Interval 40 minut setrval až do 1. září 2001, kdy byly intervaly u všech nočních tramvajových linek zkráceny na 30 minut. Kromě změny intervalu byla změněna i trasa linky 54, která je shodná s tou ve které jezdí v současnosti. Trasa: Lehovec – Nádraží Vysočany – Palmovka – Nádraží Holešovice – Strossmayerovo náměstí – Masarykovo nádraží – Lazarská – Palackého náměstí – Anděl – Smíchovské nádraží – Sídliště Barrandov.

Mapa: 54

Intervaly:

Pracovní den
Sobota
Neděle
Se
Ve
noc
Do
Od
Ve
noc
Do
Od
Ve
noc
30
30
30

Platný jízdní řád Staré jízdní řády:

Zajímavá místa na trase:

  • Nový Hloubětín – vozovna Hloubětín
  • Nádraží Vysočany – Úřad městské časti Prahy 9, sídlo Dopravního podniku hlavního města Prahy
  • Výstaviště Holešovice – Lapidárium Národní muzea, Průmyslový palác, Křižíkova fontána
  • Veletržní palác – Národní galerie, Veletržní palác
  • Strossmayerovo náměstí – kostel sv. Antonína
  • Nábřeží Kapitána Jaroše – kostel svatého Klimenta
  • Dlouhá třída – Dolejší vodárna, Novomlýnská vodárenská věž, Poštovní muzeum, kostel sv. Klimenta, Vávrův dům
  • Náměstí Republiky – kostel sv. Josefa, Obecní dům, Prašná brána
  • Jindřišská – kostel sv. Jindřicha a Svaté Kunhuty, Jubilejní synagoga, Kolektory Praha, Jindřišská věž
  • Václavské náměstí – památník Františka Palackého a Františka a Ladislava Riegra
  • Vodičkova – Úřad Prahy 1
  • Lazarská – Nejsvětější trojice Prahy
  • Karlovo náměstí – Muz. Nár. Pam. Hrdinů, Městský soud, Novoměstská radnice
  • Anděl – Království železnic, Úřad městské části Prahy 5, Smíchovská synagogy
  • Lihovar – bývalý Lihovar

Fotografie z linky:

linka 54 na Lazarskélinka 54 na Lazarské (foto: MCH)

linka 54

linka 54 na Lazarské (foto: MCH)

Zveřejněno: 1. 3. 2013 Aktualizováno: 23. 2. 2015 Autor: Martin Chour

2 reakce na Linka 94

  1. Jakub Martinský říká:

    Zajímavá místa na trase… Nový Hlobětín = Vozovna Hloubětín.. Jako fakt? Já myslel že zastávka Vozovna Hloubětín je u vozovny a ono ne…

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *