Pražská tramvajová linka 94
noční linka
V provozu: celotýdně
Vozy: 1
Typ tramvaje: T6A5, T3R.P
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ne
Konečné zastávky: 2 (Lehovec, Sídliště Barrandov)
Přestup na metro: metro nejezdí (od 0:46 do 4:32)
Doba jízdy: 1 hod 11/12 min
Délka linky: 23 km
První/poslední spoj v: 0:00/6:01
Centrální přestupní bod všech nočních tramvajových linek je v zastávce Lazarská!
Zastávky:
LEHOVEC – Sídliště Hloubětín – Hloubětín – Kbelská – Starý Hloubětín (×) – Vozovna Hloubětín (×) – Nový Hloubětín (×) – Kolbenova – Poštovská (×) – Špitálská (×) – Nádraží Vysočany – Poliklinika Vysočany – Divadlo Gong – Balabenka – Palmovka – Palmovka (T) – Libeňský most – Maniny – Dělnická (Z) – U Průhonu (T) – Ortenovo náměstí – Nádraží Holešovice – Výstaviště Holešovice – Veletržní palác – Strossmayerovo náměstí – Nábřeží Kapitána Jaroše (T) – Dlouhá třída – Náměstí Republiky – Masarykovo nádraží – Jindřišská – Václavské náměstí – Vodičkova – Lazarská – Odborů (Z) – Karlovo náměstí – Moráň (T) – Palackého náměstí – Zborovská – Anděl – Na Knížecí – Plzeňka – Smíchovské nádraží – ČSAD Smíchov (×) – Lihovar – Zlíchov – Hlubočepy – Geologická – K Barrandovu – Chaplinovo náměstí – Poliklinika Barrandov – SÍDLIŠTĚ BARRANDOV
Historie:
Na úvod je dobré říci předchůdce dnešní noční tramvajové dopravy v podobě linek 51 – 59. První noční linky vyjely již 30. listopadu 1942 označeny písmeny A až F. Centrálním přestupním bodem se stalo Hybernské nádraží (dnes Masarykovo nádraží). Interval u nočních linek činil 40 minut. Tento systém vydržel do 18. ledna 1945, kdy byl zrušen.
O půl roku později, 17. prosince 1945 byl noční provoz zaveden znovu, ale již se nejednalo o speciální noční linky, ale o normální denní linky jezdící v noci. Jenalo se o linky 1, 5, 9, 11, 14, 17, 18 a 19. Některé z denních linek měly v noci odlišné trasy. Bez zásadních změn tento sytém vydržel do 9. kvěna 1974, kdy byl zprovozněn první úsek pražského metra Kačerov – Sokolovská. V nočním provozu byla zrušena linka 1, ale přibyli nové, linky 15, 16, 20, 22 a 26. Navíc bylo u tramvajových linek od 1. ledna 1970 zavedeno dražší jízdné ve výši 3 Kčs.
linka 54 na Masarykově nádraží (foto: MCH)
Když se zprovoznilo 12. srpna 1978 metro A, byli některé noční linky zrušeny. Jednalo se o linky 9, 11, 14, 15, 17, 18 a 26. Ale některé byly i zavedena ajako linky 2, 6, 24 a 29. Další změny v noční dopravě se odehráli již 19. prosince 1980 a od té doby jezdily v noci linky 3, 5, 9, 14, 19 (od 1. září 1982 nahrazena linkou 11), 20, 22, 24 a 26.
Tento systém již nepřetrval dlouhou dobu a od 3. listopadu 1985 byly zavedeny speciální noční tramvajové linky mezi, které patřila i linka 54. Trasa byla následující: Sídliště Ďáblice – Kobylisy – Palmovka – Vltavská – Strossmayerovo náměstí – Staroměstská – Lazarská – Palackého náměstí – Nádraží Braník. Interval byl stanoven na 40 minut.
linka 54 na Lazarské (foto: MCH)
Interval 40 minut setrval až do 1. září 2001, kdy byly intervaly u všech nočních tramvajových linek zkráceny na 30 minut. Kromě změny intervalu byla změněna i trasa linky 54, která je shodná s tou ve které jezdí v současnosti. Trasa: Lehovec – Nádraží Vysočany – Palmovka – Nádraží Holešovice – Strossmayerovo náměstí – Masarykovo nádraží – Lazarská – Palackého náměstí – Anděl – Smíchovské nádraží – Sídliště Barrandov.
Intervaly:
– | – | – | 30 | – |
Platný jízdní řád Staré jízdní řády:
Zajímavá místa na trase:
- Nový Hloubětín – vozovna Hloubětín
- Nádraží Vysočany – Úřad městské časti Prahy 9, sídlo Dopravního podniku hlavního města Prahy
- Výstaviště Holešovice – Lapidárium Národní muzea, Průmyslový palác, Křižíkova fontána
- Veletržní palác – Národní galerie, Veletržní palác
- Strossmayerovo náměstí – kostel sv. Antonína
- Nábřeží Kapitána Jaroše – kostel svatého Klimenta
- Dlouhá třída – Dolejší vodárna, Novomlýnská vodárenská věž, Poštovní muzeum, kostel sv. Klimenta, Vávrův dům
- Náměstí Republiky – kostel sv. Josefa, Obecní dům, Prašná brána
- Jindřišská – kostel sv. Jindřicha a Svaté Kunhuty, Jubilejní synagoga, Kolektory Praha, Jindřišská věž
- Václavské náměstí – památník Františka Palackého a Františka a Ladislava Riegra
- Vodičkova – Úřad Prahy 1
- Lazarská – Nejsvětější trojice Prahy
- Karlovo náměstí – Muz. Nár. Pam. Hrdinů, Městský soud, Novoměstská radnice
- Anděl – Království železnic, Úřad městské části Prahy 5, Smíchovská synagogy
- Lihovar – bývalý Lihovar
Fotografie z linky:
linka 54 na Lazarské (foto: MCH)
linka 54 na Lazarské (foto: MCH)
Zveřejněno: 1. 3. 2013 Aktualizováno: 23. 2. 2015 Autor: Martin Chour
Zajímavá místa na trase… Nový Hlobětín = Vozovna Hloubětín.. Jako fakt? Já myslel že zastávka Vozovna Hloubětín je u vozovny a ono ne…
je, opraveno