Pražská tramvajová linka 98
noční linka
V provozu: celotýdně
Vozy: 1
Typ tramvaje: T6A5, T3R.P
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ne
Konečné zastávky: 2 (Sídliště Řepy, Spojovací)
Přestup na metro: metro nejezdí (od 0:46 do 4:32)
Doba jízdy: 58/59 min
Délka linky: 22 km
První/poslední spoj v: 0:00/5:53
Centrální přestupní bod všech nočních tramvajových linek je v zastávce Lazarská!
Zastávky:
SÍDLIŠTĚ ŘEPY (S) – Blatiny – Slánská – Hlušičkova – Krematorium Motol – Motol – Vozovna Motol – Hotel Golf – Poštovka – Kotlářka – Kavalírka – Klamovka – U Zvonu – Bertramka – Anděl – Arbesovo náměstí – Švandovo divadlo – Újezd – Národní divadlo – Národní třída – Lazarská – Lazarská – Vodičkova – Václavské náměstí – Jindřišská – Hlavní nádraží – Husinecká – Lipanská – Olšanské náměstí – Flora – Olšanské hřbitovy – Želivského – Mezi Hřbitovy – Nákladové nádraží Žižkov – Biskupcova – Ohrada – Vozovna Žižkov – Strážní – Chmelnice – Kněžská luka – SPOJOVACÍ
Historie:
Na úvod je dobré říci předchůdce dnešní noční tramvajové dopravy v podobě linek 51 – 59. První noční linky vyjely již 30. listopadu 1942 označeny písmeny A až F. Centrálním přestupním bodem se stalo Hybernské nádraží (dnes Masarykovo nádraží). Interval u nočních linek činil 40 minut. Tento systém vydržel do 18. ledna 1945, kdy byl zrušen.
O půl roku později, 17. prosince 1945 byl noční provoz zaveden znovu, ale již se nejednalo o speciální noční linky, ale o normální denní linky jezdící v noci. Jenalo se o linky 1, 5, 9, 11, 14, 17, 18 a 19. Některé z denních linek měly v noci odlišné trasy. Bez zásadních změn tento sytém vydržel do 9. kvěna 1974, kdy byl zprovozněn první úsek pražského metra Kačerov – Sokolovská. V nočním provozu byla zrušena linka 1, ale přibyli nové, linky 15, 16, 20, 22 a 26. Navíc bylo u tramvajových linek od 1. ledna 1970 zavedeno dražší jízdné ve výši 3 Kčs.
linka 58 na Ohradě (foto: MCH)
Když se zprovoznilo 12. srpna 1978 metro A, byli některé noční linky zrušeny. Jednalo se o linky 9, 11, 14, 15, 17, 18 a 26. Ale některé byly i zavedena ajako linky 2, 6, 24 a 29. Další změny v noční dopravě se odehráli již 19. prosince 1980 a od té doby jezdily v noci linky 3, 5, 9, 14, 19 (od 1. září 1982 nahrazena linkou 11), 20, 22, 24 a 26.
Tento systém již nepřetrval dlouhou dobu a od 3. listopadu 1985 byly zavedeny speciální noční tramvajové linky mezi, které patřila i linka 58. Trasa byla skoro stejná, tedy: Sídliště Řepy – Anděl – Újezd – Lazarská – I. P. Pavlova – Koh-i-noor – Nádraží Strašnice – Nádraží Hostivař. Interval byl stanoven na 40 minut. Od 21 října 1988 byla 58 s novou tratí do Řep vedena až na Sídliště Řepy.
linka 58 přijíždí do zastávky Vodičkova (foto: MCH)
Interval 40 minut setrval až do 1. září 2001, kdy byly intervaly u všech nočních tramvajových linek zkráceny na 30 minut.
Mapa:
Intervaly:
– | – | – | 30 | – |
Platný jízdní řád Staré jízdní řády:
Zajímavá místa na trase:
- Vozovna Žižkov – vozovna Žižkov
- Olšanské náměstí – kostel svatého Rocha
- Lipanská – kostel svatého Prokopa
- Husinecká – Úřad městské části Prahy 3, Betlémská kaple
- Jindřišská – kostel sv. Jindřicha a Svaté Kunhuty, Jubilejní synagoga, Kolektory Praha, Jindřišská věž
- Václavské náměstí – Památník Františka Palackého a Františka a Ladislava Riegra
- Vodičkova – Úřad Prahy 1
- Lazarská – Nejsvětější trojice Prahy
- Národní třída – Muzeum lega, kostel sv. Martina ve zdi, magistrát, komiksové muzeum Káji Saudka, Mozaretum
- Národní divadlo – Národní divadlo, Laterna magika, Rotunda (nalezení sv. Kříže, sv. Kříže Menšího)
- Újezd – kostel svatého Jana Křtitele Na Prádle, lanová dráha na Petřín
- Švandovo divadlo – Švandovo divadlo, fontána Propadliště času, socha Tarasa Ševčenka
- Arbesovo náměstí – Portheimka, socha Jakuba Arbesa
- Anděl – Království železnic, Úřad městské části Prahy 5, Smíchovská synagoga
- Bertramka – Bertramka, Muzeum W. A. Mozarta a manželů Duškových
- Klamovka – kaple nanebevzetí Panny Marie, chrám. noci a poznání na Klamovce
- Kavalírka – kostel svatého Jana Nepomuckého
- Vozovna Motol – vozovna Motol
- Motol – Fzámek Motol
- Krematorium Motol – přírodní památka Kalvárie
Fotografie z linky:
linka 58 na Ohradě (foto: MCH)
Zveřejněno: 1. 3. 2013 Aktualizováno: 23. 2. 2015 Autor: Martin Chour
moc dobry
Dobrý den,
nevíte, z jakého důvodu zajíždí 98 na Floru a nejede Olšanskou po trase 9?
Aby lépe obsloužila oblast Žižkova.
já nikdy neslyšel slovo : Fzámek Motol