Pražská tramvajová linka 23
V provozu: celotýdně
Vozy: 2
Typ tramvaje: T3M, T3SUCS, T3SU, T3
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ne
Konečné zastávky: 2 (Královka, Zvonařka)
Přestup na metro: A, B, C
Doba jízdy: 33/32 min
Délka linky: 8 km
Zastávky:
Královka – Malovanka – Pohořelec – Brusnice – Pražský Hrad – Královský letohrádek – Malostranská (A) – Malostranské náměstí – Hellichova – Újezd – Národní divadlo – Národní třída (B) – Novoměstská radnice (Z) – Karlovo náměstí (B) – Štěpánská – I. P. Pavlova (C) – Bruselská – Zvonařka
Historie:
Linka 23 byla poprvé zavedena o vánocích 1929, tedy 15. prosince 1929, kdy vyjela v trase: Staré Dejvice (dnes Hadovka) – Bubeneč (dnes Hradčanská) – Chotkovy sady – Klárov (dnes Malostranská) – Národní divadlo – Na Perštýně (dnes Národní třída) – Na Můstku (dnes Můstek) – Václavské náměstí – Museum (dnes Muzeum) – Sokolská třída (dnes Sokolská) – Náměstí Petra Osvoboditele (dnes náměstí I. P. Pavlova, u zastávky I. P. Pavlova) – Vinohradské nádraží (dnes Nuselkské schody) – Vladimírova (u nám. Bratří Synků) – Michle (dnes Michelská).
linka 23 (foto: prazsketramvaje.cz)
Od 13. července 1930 byla trať v Dejvicích prodloužena do Vokovic, přesněji k Nádraží Veleslavín a s tím i linka 23. Koncem roku 1932 byla trať manipulačně prodloužena k vozovně Vokovice a od 6. ledna 1933 zde začal i pravidelný provoz s cestujícimi na linkách 20 a 23. Od 24. ledna 1938 byla 23 zkrácena na Bořislavku a dále jela jen linka 11. Na druhém svém konci v Michli byla prodloužena do nové smyčky na Chodovské a v centru města začal jezdit od 29. května 1938 Škrétovou ulicí, kterou jezdila až do 1. září 1958.
linka 23 (foto: prazsketramvaje.cz)
Další změna se údal až od 31. prosince 1955, kdy byla 23 prodloužena do Zaběhlic. Když proběhla 13. ledna 1961 reorganizace linkového vedení, dotkla se centrální části linky. Místo aby jela od Národního dvadla přes Můstek, Václavské náměstí a Muzeum, jela přes Jiráskovo náměstí a Karlovo náměstí. Tato trasa vydžela až do 16. ledna 1967, kdy byla ve špičkách vedena na Spořilov, zatímco mimo špičky stále končila v Zaběhlicích. Toto řešení vydrželo pouze rok a již od 6. května 1968 bylo zrušeno. V ten samý rok se udála ještě jedna změna. Od 6. března 1967 byla zrušena smyčka Bořislavka, a proto musela být linka 23 odkloněna. A tak se její konečná přesunula do Podbaby.
linka 23 na Lazzarské (foto. MCH)
Po zrušení tratě do Zaběhlic 30. června 1971 (nejdříve se neměla zrušit, pouze nechat bez provozu během přestavby křižovatky Chodovská) byla vedena všemi spoji na Spořilov. Když bylo zprovozněno 9. května 1974 pražské metro, byly změny tras většiny tramvajových linek. Linka 23 byla změněna dokonce v několika místech své trasy. Proto vyjela v trase: Podbaba, Hotel International (dnes Podbaba) – Prašný most – Špejchar (dnes Hradčanská) – Chotkovy sady – Klárov (dnes Malostranská) – Malostranské náměstí – Újezd – Národní divadlo – Perštýn (dnes Národní třída) – Karlovo nám. – I. P. Pavlova – Nuselské schody – Nusle, Náměstí Bratří Synků.
Se zprovozněním metra A 13. srpna 1978 byla linka 23 ve své trase zcela zrušena a stala se z ní napájecí linka k metru A. Vyjela totiž v trase: Vokovice (dnes Nádraží Veleslavín) – Bořislavka – Leninova (dnes Dejvická) – Hradčanská – Pražský hrad – Malovanka – Břevnov, Vypich (dnes Vypich). Již 19. února 1979 byla zkrácena do ještě kratší trasy. Od Vypichu byla vede na Brusnici jako předtím a dále jela přes Hradčanskou do smyčky na Špejcharu. Tata trasa vydžela do 26. března 1991, kdy byla linka 23 zrušena.
linka 23 na Lazarské (foto: MCH)
Poté byla zavedena až 8. listopadu 1998, kdy zároveň začalo jezdit metro B z Českomoravské na Černý Most. Trasa: Malovanka – Pražský hrad – Malostranská – Újezd – Národní třída – I. P. Pavlova – Náměstí Míru – Kubánské náměstí. Tato trasa vydržela 10 let až do zrušení linky 23, které nastalo 29. srpna 2008, kdy vyjela linka 23 naposledy. Od tohoto data byly všechny spoje linky 23 převedeny na linku 22, která proto měla poloviční interval a stala se tak druhou páteřní linkou pražské tramvajové dopravy.
linka 23 na Kobylisích (foto: MCH)
Po zrušení se však objevila i ve 2 výlukách. První se udála od 20. do 29. října 2012, kdy jezdila kvůli opravě trati v Chotkově ulici. Trasa byla Bílá Hora – Královský letohrádek – Hradčanská – Podbaba. Podruhé pak od 28. června 2014 do 19. července 2014 během opravy trati na Karlově náměstí, kdy trasa byla: Březiněveská – Kobylisy – Palmovka – Florenc – Václavské náměstí – Národní třída – Újezd – Malostranská – Pražský hrad – Malovanka – Královka.
Trvale se znovu objevuje 25. března 2017, kdy coby nostalgická s tramvajemi T3 posiluje v trase Královka – Zvonařka permanentně vytíženou linku 22, ale zároveň slouží jako atrakce, oproti druhé nostalgické lince, 41, na ni však stačí obyčejná jízdenka za 24 nebo 32 korun. V provozu je každý den zhruba od 8:00 do 20:00 v intervalu 30 minut, v sezóně o víkendu pak každých 15-20 minut. Do 12. dubna ji vypravovala z důvody výluky vozovna Žikov, nyní však její úlohu převzala vozovna Hloubětín, kam jsou nově zatahující spoje vedeny zastávkově ze zastávky I. P. Pavlova.
Později se do vypravování vozů na linku 23 zapojila Vozovna Střešovice, která začala nasazovat jak vozy T3SUCS, tak i jediného „přeživšího“ zástupce T3SU v Praze, vůz 7001 nebo také dva vozy T3.
Bohužel díky pandemii Covid-19 v celém světě byla v Březnu 2020 dočasně zrušena. Její zprovoznění se plánuje na rok 2021. Také se ale může stát, že se linka 23 nikdy nezprovozní.
Intervaly:
a) listopad – březen b) duben – říjen |
Zajímavá místa na trase:
- Pohořelec – Keplerovo muzeum, Muzeum miniatur, památník Národního písemnictví, Muzeum miniatur v Praze, kostel sv. Rocha, sousoší svatého Jana Nepomuckého, socha Neposkvrněné Panny Marie a Socha Panny Marie z Exilu, Černínský palác, Pražská Loreta, Loreta, kostel Panny Marie Andělské, kaple svaté Barbory, Hrzánský palác
- Pražský hrad – Jízdárna Pražského hradu, Herkulova fontána, zámek Míčovna
- Královský letohrádek – Zpívající fontána
- Malostranská – Strakova akademie, Úřad vlády ČR, Valdštejnská jízdárna, pamětní deska Adolf Kosárek, pomník písničkáře Karla Hašlera, Kramářova vila, Ministerstvo financí, Vojanovy sady, palác (Kolovratský, Fürnstenberský)
- Malostranské náměstí – palác (Kaiserštejnský, Hartigovský, Šternberský, Thunovský, Kounický, Kounický, Vrtbovský, Schönbornský, Lichtenštejnský, Ledeburský, Pálffyovský), Malostranská beseda, Poslanecká sněmovna, Senát, Valdštejnská zahrada, kostel sv. (Panny Marie u kajetánů, Josefa, Mikuláše, Tomáše) Dům Smiřických, pamětní deska (Ema Destinová – i busta, Eduard Vojan, Pavel Juráček, Vincenc Morstadt, Michal Chrabrý, Ladislav Zelenka, Václav Jan Tomášek, Ludvík van Beethoven, de Chateaubriand), Muzeum pražských pověstí a strašidel, Knihovna (Parlamentní, Akademie múzických umění v Praze, Ústavu mezinárodních vztahů, morový sloup Nejsvětější Trojice, Mostecké věže, Karlův most
- Hellichova – České muzeum hudby, kostel (sv. Vavřince, Panny Marie Vítězné), palác (Nostický, Michnův), Tyršovo muzeum, Ministerstvo kultury, Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
- Újezd – kostel svatého Jana Křtitele Na Prádle, lanová dráha na Petřín, pamětní deska bratří Čapků
- Národní divadlo – Národní divadlo, Laterna magika, Rotunda (nalezení sv. Kříže, sv. Kříže Menšího)
- Národní třída – kostel sv. Martina ve zdi, magistrát, Pomník Josefa Jungmana, komiksové muzeum Káji Saudka, Mozaretum
- Karlovo náměstí – kostel sv. Ignáce
- Štěpánská – kostel sv. Štěpána, rotunda sv. Longina
Platný jízdní řád
Staré jízdní řády:
Fotografie z linky:
linka 23 na Jindřišské (foto: MCH)
linka 23 na Jindřišské (foto: MCH)
Zveřejněno: 17. 10. 2012
Aktualizováno: 9.1.2021 – Matěj Bubník
Autoři: Martin Chour a Rudolf Žák
Dobrý den,
Linka 23 již jezdí v trase: ZVONAŘKA – I.P. Pavlova – Karlovo náměstí -Újezd – Malostranská – MALOVANKA/KRÁLOVKA
Na shledanou; Vaněk Jiří
Díky, článek co nejdříve doplníme
Dobrý den, jedná se o mimořádnou linku, na kterou jsou nasazovány pouze tramvaje typu T3 a to T3M a T3SUCS. Konečné jsou 2: Královka a Zvonařka. Malovanka není konečnou zastávkou. Ve večerních hodinách zajíždí nově linka až do Vozovny Hloubětín a to i s cestujícími, domovem těchto tramvají je totiž Vozovna Hloubětín. Snad jsem alespoň trochu pomohl. 🙂
Není to linka mimořádná, nýbrž klasická.
Linka 23 je mimořádná! ty hňupe
Mimořádná znamená, že jezdí jen mimořádně, třeba při nějaké výluce. Ale s takovými lidmi se nemá cenu bavit. 😛
Linka 23 byla klasická, ale tomu ty nerozumíš.
Linka 23 není mimořádná, linka 23 je běžná normální linka která jezdí každej den.
Máte chybu Žikov?
Rada bych se zeptala, jestli tram 23 stále jezdí. Bydlíme na zvonarce a uz jsem ji delší dobu neregistrovala
Dobrý den,
z důvodu rekonstrukce tramvajové trati v Nuselském údolí je linka 23 od 2.9. do 8.12. odkloněna ze zastávky Národní Třída přes Václavské náměstí a Masarykovo nádraží do zastávky Bílá Labuť, kde je ukončena. Tudíž linka 23 stále jezdí.
U jedné fotky máte napsáno Lazzarské
Jezdí taky typ tramvají T3M2-DVC
Ahoj, vozy T3M2-DVC byly na linku nasazovány pouze v případě, že ve vozovně Hloubětín nebyl žádný volný vůz T3M nebo T3SUCS. Navíc se tam objevili jenom dvakrát. Takže napsat tento vůz jako klasický nedává smysl
M. Bubník
Dobrej den, prosím vás šlo by, aby po obnovení týhle linky, jezdila tahle linka, do zastávky Sídliště Řepy, a byla posilou, pro linku 9?
Nemáte prosím fotografii konečné stanice linky č.23 na Bořislavce ?