Pražská tramvajová linka 29
V provozu: celotýdně (26. 4. – 28. 6. 2014)
Vozy: 2 (o víkendu a některé spoje večer 1 vůz)
Typ tramvaje: T3SU/CS, T3R.P/PV, T6A5, T3R.PLF, KT8D5.RN2P
Dopravce: Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s.
Garantované nízkopodlažní spoje: ano
Konečné zastávky: 3 (Vozovna Kobylisy, Březiněveská, Spojovací)
Přestup na metro: B, C
Doba jízdy: 45/46 min
Délka linky: 14 km
Zastávky:
Vozovna Kobylisy – Líbeznická – Březiněveská (T) – Kobylisy (C) – Ke Stírce – Okrouhlická – Vychovatelna – Bulovka – Vosmíkových – U Kříže – Stejskalova – Divadlo pod Palmovkou (T) – Palmovka (B) – Invalidovna (B) – Urxova – Křižíkova (B) – Karlínské náměstí – Florenc (B) (C) – Bílá labuť – Masarykovo nádraží (B) (V) – Dlážděná – Hlavní nádraží (C) (V) – Husinecká – Lipanská – Olšanské náměstí – Olšanská – Nákladové nádraží Žižkov – Nákladové nádraží Žižkov – Biskupcova – Ohrada – Vozovna Žižkov – Strážní – Chmelnice – Kněžská luka – Spojovací
Historie:
Linka 29 vyjela poprvé až roku 1960 a to pouze během Spartakiády. Jezdila v trase Spojovací – Dlabačov (sestava: obousměrný motorový vůz + vlečný vůz Krasin). Podruhé se do provozu dostala až o pět let později a opět při spartakiádě, kdy byla vedena v trase: Libeň, Vychovatelna – Libeňský most – Strossmayerovo náměstí – Špejchar – Prašný most – Hládkov – Královka (sólo vozy T3).
linka 29 na Spojovací (foto: MCH)
Až když vyjela „dvacetdevítka“ potřetí, dostala svojí trvalou trasu. Stalo se tak 4. dubna 1966, kdy vyjela v trase: Černokostelecká – Flora – Jiřího z Poděbrad – Muzeum – Václavské náměstí – Můstek – Prašná Brána – Bulhar – Hlavní nádraží – Muzeum – Jiřího z Poděbrad – Flora – Černokostelecká. Zmiňovanou trasu jezdila 29 v ranní špičce a v odpolední špičce jela od Černokostelecké až k Muzeu stejně, ale pak se obracela obráceně, tedy přes Hlavní nádraží, Bulhar, Prašnou Bránu, Můstek a Václavské náměstí na Muzeum. Důvodem zavedení linky 29 bylo posílení linka 11 v jejím nejfrekventovanějším úseku. Na „dvacetdevítku“ byl zpočátku nasazen motorový vůz s krasinem, ale již v listopadu téhož roku se tu objevily sólo vozy T1 s T3 (od 14. února 1967 už pouze vozy T1 a T3). Roku 1968 se dočkala linka 29 prodloužení k Ústředním dílnám. Nejdříve 26. února v ranní špičce, ale již 18. listopadu se sem jezdilo i v odpolední špičce.
Linka 29 ve své původní trase… (foto: prazsketramvaje.cz)
Další změny se odehrála 30. srpna 1971, kdy byla 29 z Muzea vedena přes Václavské náměstí, Příkopy, Náměstí Republiky, Dlouhou třídu, Strossmayerovo náměstím a Veletržní na Park Kultury a oddechu Julia Fučíka (dnes Výstaviště Holešovice). Od této doby se tu objevovaly pouze soupravy vozů T3. v této trase nevydržela 29 dlouho a tak je od 17. ledna 1972 prodloužena přes Pelc-Tyrolku a Vychovatelnu na Vozovnu Kobylisy. Důvodem prodloužení bylo zkrácení linky 3 na Park Kultury a oddechu Julia Fučíka (dnes Výstaviště Holešovice). Od této doby byl provoz rozšířen na celotýdní a polonoční. Další změna se událo o necelé 3 roky později 15. ledna 1975, kdy je kvůli výstavně Severojižní magistrály odkloněna z Výstaviště přes Ortenovo náměstí a Libeňský most na Vychovatelnu a dále po své původní trase do Kobylis.
linka 29 v Kobylisích (foto: MCH)
Jelikož se v dalších letech připravovalo metro A v centru Prahy, nechybějí ani několika násobné odklony tramvajových linek, mezi které také patří linka 29. Od 1. ledna 1976 do 25. března 1978 je totiž mezi Muzeem a Náměstím Republiky odkloněna Opletalovou a Hybernskou ulicí. Nutno také zmínit, že v době trvání tohoto opatření se dočkala 29 ještě další změny a to vedení linky 29 novou tratí Trojskou ulicí. Stalo se tak 5. května 1977. Od 13. srpna 1978 po zprovoznění prvního úseku rasy metra A (Leninova, dnes Dejvická – Náměstí Míru) je provoz rozšířen a nepřetržitý (v noci jezdí v sólo vozech).
linka 29 odjíždí ze Spojovací (foto: MCH)
I přesto, že se ruší trať přes Václavské náměstí se linka 29 neruší. Je totiž od 13. prosince 1980 vedena od Můstku přes Národní třídu, Karlovo náměstí, I. P. Pavlova a Šumavskou na Floru. V této trase vydržela pouze 6 dní! 19. prosince 1980 po prodloužení metra A na Želivského je zkrácena do trasy Černokostelecká – Vozovna Kobylisy a zároveň se ruší celonoční provoz. Bohužel další rušení tratí v centru již linka 29 nepřežila a tak je po zrušení trati v ulici Na Příkopě 4. července 1985 je linka 29 zrušena. V trase, kterou jezdila je nahrazena linkami 42 (Vozovna Kobylisy – Náměstí Republiky) a 43 (Černokostelecká – Olšanské hřbitovy) do zprovoznění linky metra B 3. listopadu 1985.
Po 29 letech se linka 29 zavádí při výluce mezi Lazarskou a Jindřišskou od 26. 4. do 28. 6. 2014, kdy nahrazuje linky 3 a 9. Je vedena v následující trase: Vozovna Kobylisy – Kobylisy – Palmovka – Florenc – Masarykovo nádraží – Dlážděná – Hlavní nádraží – Olšanské hřbitovy – Nákladové nádraží Žižkov – Ohrada – Spojovací. Jelikož nahrazuje metrolinky 3 a 9 je vedena v polovičním intervalu a jsou na ní nasazeny ve všední dny soupravy a o víkendu sóla.
linka 29 na Spojovací (foto: MCH)
Mapa:
Intervaly:
Zajímavá místa na trase:
- Kobylisy – Zeměměřické a katastrální úřady, Divadlo Karla Hackera, Městská knih.
- Bulovka – zámek Rokoska
- Stejskalova – Úřad městské části Praha 8, Libeňský zámek, Lowitzům mlýn
- Palmovka – zaniklý židovský hřbitov
- Urxova – Algiz Galleri, kostel sv. Cyrila a Metoděje, Hudební divadlo Karlín
- Křižíkova – Knihovna Centrum pro současného umění
- Karlínské náměstí – Galerie (Litera, Epicure, Navrátil), Karlínská synagoga
- Florenc – Kino Atlas, Muzeum hl. m. Prahy, přestupní stanice metra
- Bílá Labuť – kostel sv. Petra, Petrská věž, Galerie (KusKOVU, Švestka), Divadlo Stará Archa, Muzeum hl. m. Prahy, Černá labuť, OD Bílá labuť
- Masarykovo nádraží – B. H. Centrum, Knihovna ústava pro českou literaturu AV ČR, Knihovna Etnologického ústavu AV ČR
- Hlavní nádraží – pamětní deska W. Wilsona , vlakové nádraží Praha – Hlavní nádraží
- Husinecká – Úřad městské části Prahy 3, Betlémská kaple, Žižkovské divadlo Járy Cimrmana
- Lipanská – kostel svatého Prokopa
- Olšanské náměstí – Křesťanská knihovna, kostel svatého Rocha
- Ohrada– Kino Aero
- Vozovna Žižkov – Sportovní a rekreační areál Pražačka, vozovna Žižkov
Staré jízdní řády:
Fotografie z linky:
linka 29 na Spojovací (foto: MCH)
linka 29 v Kobylisích (foto: MCH)
linka 29 v Kobylisích (foto: MCH)
linka 29 v Kobylisích (foto: MCH)
Zveřejněno: 25. 4. 2014
Autor: Martin Chour
Moc pěkné, ale vidím tam překlep. Od 1. ledna 1979 do 25. března 1978. To je nemožné.
děkujeme, opravíme