V Královské oboře (Stromovce)

Z historie:

Tramvajová trať do Královské obory (Stromovka) byla vystavěna již roku 1885 podnikatelem Otletem. Jednalo se o koněspřežnou tramvaj, která měla v Královské oboře stáj pro koně a také odstavnou plochu (vozovnu) pro tramvajové vozy . Po odkoupení tratě v červnu roku 1898 Elektrickými podniky královského hl. m. Prahy, došlo již v závěru roku k celkové elektrifikaci tratě. Během dalších 10 let došlo kromě elektrifikace také ke zboření původní budovy koněspřežné tramvaje, a tak byla z toho důvodu vystavěna zcela nová vozovna pro elektrické vozy.

Se stavbou nových vozoven a také s rozšiřováním stávajících vozoven zůstávala vozovna v Královské oboře nazbyt, proto byla roku 1930 vyřazena z provozu. Úplně zboření vozovny však nastalo až později, v roce 1937.

obora-004vozovna Královská obora v roce 1924 (foto: prazsketramvaje.cz)

Pozůstatek tramvajové trati do Královské obory, které je stále provozuschopná.Poslední pozůstatky trati do Královské obory. Pohled od Stromovky. (foto: MCH)

I přes zboření vozovny zde přetrvávala stále tramvajová trať k Královské oboře, která byla v provozu v sezóně až do roku 1942, kdy byla zrušena. Důvodem ke zrušení nebylo ani tak malé využití trati, ale třeba kolejí (nebyly nové koleje) na novou trať z Kobylis do Letňan, která nakonec vystavěna nebyla. Do roku 2007 vedla i jedna kolej až k bývalé vozovně Královská obora, ale bohužel po rekonstrukci bývalé vozovny na nové restaurační zařízení (nesoucí název Vozovna), byla tramvajová trať zrušena.

Do současnosti tak zbylo jen cca 30 metrů jedné koleje za smyčkou Výstaviště Holešovice, která jsou stále v provozuschopném stavu, díky stále vedenému trolejovému vedení.

Pohled od restauračního zařízen íVOzovna. zde končila tramvajová trať .Zde končila původně tramvajová trať do Královské obory. Objekt na fotce je původní rekonstruovaná administrativní budova vozovny, ze kterého je dnes restaurační zařízení (2014). (foto: MCH)

x-obora-02Zde končila původně tramvajová trať do Královské obory. Objekt na fotce je původní rekonstruovaná administrativní budova vozovny (1997). (foto: prazsketramvaje.cz)

Současný stav:

V současnosti nalezneme za smyčkou Výstaviště Holešovice ještě cca 30 metrů jednokolejné trati po bývalé trati ke Královské oboře. Trať je stále elektrizovaná a je možné zde odstavit např. nějakou tramvaj při náhlé situaci. Koleje jsou napojené na smyčku Výstaviště Holešovice ve směru od Stromovky. Ve směru od Stromovky je možné se od zrušené trati dostat rovnou do smyčky Výstaviště Holešovice, v opačném směru musí řidič couvat, aby se dostal na jednokolejnou kolej. Za ukončenou tratí je možné ještě vidět původní těleso, po kterém jezdily tramvaje.

Pozůstatek tramvajové trati do Královské obory, které je stále provozuschopná.Poslední pozůstatky trati do Královské obory. Pohled od Stromovky. (foto: MCH)

Je možné případné obnovení trati?

Obnovení trati nemá skoro žádný význam. Navíc by se musela přidělat druhá kolej + také smyčka. Důvodem k zavedení trati by bylo pouze prodloužení trati dále do Stromovky, kde by ale bránila lidem a krásnému parku.

pohled na traˇod Výstaviště Holešovice

Poslední pozůstatky trati do Královské obory. Pohled od Výstaviště Holešovice. (foto: MCH)

Více fotografií s různých let naleznete zde.

Fotografie:

 

Zveřejněno: 3. 11. 2014
autor: Martin Chour

 

3 reakce na V Královské oboře (Stromovce)

  1. dominik.lhot říká:

    Jak tato trať mohla být v červnu 1998 odkoupena Elektrickými podniky královského hl.m.Prahy když to byl v té době Dopravní podnik hl.m.Prahy

  2. Petr říká:

    Bylo by hezké kdyby ta jedna kolej byla znovu prodloužena až k té restauraci. Žádná smyčka. Praha má tramvaje schopné obousměrného provozu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *