Z historie:
Tato trať byla jedna z nejstarších tramvajových elektrických tratí v Praze. Od roku 1896 zde měl František Křižík konečnou své elektrické tramvaje Praha – Libeň – Vysočany. Tyto koleje jako součást této tratě byly zrušeny v roce 1927, ale kvůli velkému přetížení křižovatky Na Poříčí a okolních tratí musela být tato trať kolem roku 1950 obnovena. Na počátku stavby metra B však musela být trať původně dočasně odpojena a jelikož známe, jak to chodí, jela v roce 1983 po této trati tramvaj naposledy.
Současný stav:
Vzhledem k tomu, že původně mělo jít pouze o dočasné odpojení trati, po zrušení se vykopáním kolejí zřejmě nikdo nezabýval a díky tomu zůstaly zachovány desítky metrů kolejí relativně v dobrém stavu. EDIT 28. 10. 2013: Koleje již byly odneseny a na místě je nyní asfalt.
Nejnovější stav trati (rekonstrukce z 60. let, ještě dnes (duben 2013) lze vidět před smyčkou Bílá Hora toto provedení) je z větší části vystavěn na panelech, podobných BKV. Koleje v době své existence (do roku 2013) byly občas popraskané či zanesené asfaltem.
Je možné případné obnovení trati?
Trať byla postavena na poměrně „lukrativním“ místě, protože mohla být používána jak pro odlehčení křižovatky Na Poříčí a okolí, tak k obracení souprav přímo v centru města (to bylo z největší pravděpodobností nahrazeno smyčkou Florenc v roce 1985). Řekl bych, že po vystavbě smyčky Florenc by byla tato trať ve stávajícím provozu tramvají zbytečná (díky metru B už tu nemusí jezdit v okolí tolik tramvají).
Zajímavosti:
- Na Těšnově byla prvně použita křižovatka, která umožňovala jízdu do všech směrů.
Zveřejněno: 7. 4. 2013
autor: Martin Chour