V ulici Na Florenci

Z historie:

Tato trať byla jedna z nejstarších tramvajových elektrických tratí v Praze. Od roku 1896 zde měl František Křižík konečnou své elektrické tramvaje Praha – Libeň – Vysočany. Tyto koleje jako součást této tratě byly zrušeny v roce 1927, ale kvůli velkému přetížení křižovatky Na Poříčí a okolních tratí musela být tato trať kolem roku 1950 obnovena. Na počátku stavby metra B však musela být trať původně dočasně odpojena a jelikož známe, jak to chodí, jela v roce 1983 po této trati tramvaj naposledy.

zrušená trať… (foto: MCH)

Současný stav:

Vzhledem k tomu, že původně mělo jít pouze o dočasné odpojení trati, po zrušení se vykopáním kolejí zřejmě nikdo nezabýval a díky tomu zůstaly zachovány desítky metrů kolejí relativně v dobrém stavu. EDIT 28. 10. 2013: Koleje již byly odneseny a na místě je nyní asfalt.

Nejnovější stav trati (rekonstrukce z 60. let, ještě dnes (duben 2013) lze vidět před smyčkou Bílá Hora toto provedení) je z větší části vystavěn na panelech, podobných BKV. Koleje v době své existence (do roku 2013) byly občas popraskané či zanesené asfaltem.

zrušená trať… (foto: MCH)

Je možné případné obnovení trati?

Trať byla postavena na poměrně „lukrativním“ místě, protože mohla být používána jak pro odlehčení křižovatky Na Poříčí a okolí, tak k obracení souprav přímo v centru města (to bylo z největší pravděpodobností nahrazeno smyčkou Florenc v roce 1985). Řekl bych, že po vystavbě smyčky Florenc by byla tato trať ve stávajícím provozu tramvají zbytečná (díky metru B už tu nemusí jezdit v okolí tolik tramvají).

zrušená trať… (foto: MCH)

Zajímavosti:

  • Na Těšnově byla prvně použita křižovatka, která umožňovala jízdu do všech směrů.

Zveřejněno: 7. 4. 2013
autor: Martin Chour

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *