Z historie…
První základy první smyčky byly položeny roku 1912, kdy byla v bývalé ulici U Kolbenky položena kusá kolej pro odstavování vozů. Od roku 1924 byly kusá kolej prodloužena ulicí Pod Pekárnami a vznikla tak smyčka. Současně byla zprovozněna i nákladová kolej do areálu továrny Kolbena.
zrušená trať v ulice Pod Pekárnami (foto: MCH)
Po druhé světové válce podnik požadoval uzavření ulice U Kolbenky a proto musela být zrušena i smyčka – ta byla zkrácena o dost velký úsek a ještě na náměstí byl položen roku 1951 spojovací oblouk tak, jak ho známe dnes – v ulici Pod Pekárnami zůstala kusá manipulační kolej a zároveň byla spojená i ze směru z centra, vznikl proto jakýsi trojúhelník – tento oblouk byl roku 1991 odstraněn a na kusou kolej se dalo vjet pouze reversním pohybem.
zrušená trať v ulice Pod Pekárnami (foto: MCH)
Současný stav:
Kusá kolej je na místě dodnes zapojená, od roku 2005 však není zatrolejována, a proto se dá mluvit o pozůstatcích. V prostoru smyčky si můžeme všimnout dlažby, která kopíruje původní uložení oblouku trojúhelníku. Na zdech domů jsou samozřejmě ještě růžice a pokud zabrouzdáme výše, uvidíme kus výměny, který jde proti stěně. Pod průchozím můstkem mezi budovami si můžeme také všimnout izolačního zbytku po bývalém trolejovém vedení.
Je možné případné obnovení trati?
Kolej jako taková je zatím plně sjízdná, stačí ji zatrolejovat. Vzhledem k metru B Vysočanská, které se nachází téměř u smyčky včetně obratiště metra Českomoravská nejsou odstavovací kapacity koleje potřeba; od zaří 2012 už dokonce není provoz ani v samotné smyčce…
zrušená trať v ulice Pod Pekárnami (foto: MCH)
Fotografie:
Zveřejněno: 28. 5. 2014
Autor: Jirka Staněk
Ve smyčce jezdí linka 14.