Z historie…
S výstavbou vozovny v Michli se počítalo již před 1. světovou válkou, ale 1. světová válka plány ukončila. Po 1. světové válce začaly přípravy na výstavbu opět vozovny v Michli. Po výstavně trati na náměstí Hrdinů se jako dobrá možnost ukázalo postavení vozovny u pankrácké věznice a získala jméno podle čtvrti – Pankrác. Stavba vozovny začala v roce 1925 a skončila o dva roky později. Kromě vozovny pro tramvaje, byly v druhé části vozovny depovány i autobusy. Vozovna zahájila provoz 10. října 1927, kdy zde byly umístěny také autobusy. Vozovna se stala ve své době jednou z největších, o čem svědčí jejích 5 lodí. Od začátku také měla dnešní objízdnou kolej. V krajních lodích se odstavovaly vozy, v ostatních lodích probíhala údržba vozů a deponovali se tu vozy. Před koncem druhé světové války, 12. února 1945 byla 5. loď bombardováním poškozena a obnovena v roce 1946. Mezi lety 1957 – 1960 také došlo k rekonstrukci 4. a 5. lodě.
pohled na vozovnu Pankrác (foto: cs.wikipedia.cz)
Po požáru v Rustolce roku 1958, bylo nutné se starat i o větší údžbu ve vozovnách a to nejen ve vozovně Pankrác. Před výstavbou Severojižní magistrály jezdily do roku 1970 tramvaje do vozovny ulicí 5. května, poté musely ulici 5. května opustit a začaly jezdit ulicemi Na Pankráci, Na Veselí a Soudní. Od roku 1971 do roku 1992 zde byly umístěny historické vozy. V roce 1974 byla zřízen tramvajová smyčka vedle vozovny. V 70. letech proběhla další přestavba kolejiště, 15. září 1982 opustily vozovnu autobusy, které nově byly vypravovány z garáží Dejvice (vozy z Dejvic byly přesunuty do nových garáží Řepy) a v roce 1992 byl instalován nový mycí stroj. V roce 2004 probíhala i rekonstrukce kolejové harfy.
- Největších vozovna ve 20. letech 20. století
- První vozovna, která měla vozy 15T
- V části vozovny byly od roku 1927 do roku 1982 depovány autobusy.
Zveřejněno: 17. 8. 2014
Autor: Martin Chour
dobry den, chci se zeptat, kdy vyjede mazaci tramvaj
děkuji
vladimir Krigl