Potřeba nízkopodlažních vozidel si vyžádala koupit nové nízkopodlažní vozy. Jedny z prvních po poruchových RT6N1 nebo RT6N2 se staly vozy 14T. V obchodní soutěži totiž vyhrála firma Škoda Transportation.
Vůz má 5 článků, 6 předsuvných dveří z toho 4 dvoukřídlé (jedny dveře pro řidiče), 67 míst k sezení, délku 30,25 metru, šířku 2,46 metru, spřáhlo je schováno, vozy mají polopantograf a ovládají se ručně. Druhý a čtvrtý článek (600 mm nad kolejnicí) jsou nesené na článcích 1, 3 a 5 (350 mm nad kolejnicí). Od vozu ev. č. 9141 (také vůz ev. č. 9139) je zpevněno přední čelo vozu. Brzda je elektrodynamická s kotoučovými brzdami s elektrohydraulickým řízením a kolejnicové brzy zavěšené mezi koly. Výzbroj je skoro celá na střeše, převodovka dvoustupňová, maticové transparenty BUSE, které mají napsané zastávky, kudy jedou a vepředu také pořadí na lince. Ve voze jsou malá okna, u řidiče klimatizace. Řídicí systém může zjistit polohu, sklon a rychlost atd… Dále v tramvaji najdeme kamerový systém, komunikační přístroje s řidičem, záchranou brzdu, ruční otevírání dveří, sedadla v uspořádání 2+1 u nosných článků vodorovně (1+1), u 2. dveří plošina a interiér je kromě vozů ev. č. 9111 – 9113 bílí. Podlaha z překližkym na které je protiskluzová krytina a schody nerezové.
14T ve vozovně Motol (foto: MCH)
První vůz ev. č. 9111 byl dodán v říjnu 2005 jako prototyp, který ještě v Plzni měl technicko-bezpečnostní zkoušku. 10. 12. 2005 byl naložen na silniční trajler a odvezen do Hostivaře, kde 11. 12. 2005 složen a opět byla provedena technicko-bezpečnostní zkouška. Po kolejích odvezena do Motola, kde byla dva dny a 13. 12. 2005 představena veřejnosti. Najížděly se potřebné kilometry a zkoumalo, kde může tento vůz jed a kde ne. Cestující se mohly poprvé svézt s vozem 14T 28. 1. 2006 na lince 3. Od 5. 4. 2006 slouží normálně cestujícím. Druhým prototypovým vozem byl vůz ev. č. 9112. 28. 12. 2005 převezen do Hostivaře, kde po vlastním dráze 29. 12. 2005 jel do vozovny Strašnice, odkud 2. 1. 2006 odjel do vozovny Motol. 6. září 2006 vůz ev. č. 9112 při zkratových zkouškách vykolejil a po opravě předán vozovně Strašnice.
Třetí vůz byl dodán skoro až za rok, tedy 30. 10. 2006. Přepraven po železnice (jako vozy ev. č. 9113 – 9122). Od ev. č. 9123 – 9170 byly tramvaje 14T přepravovány po silnici. Nejdříve se počítalo s dodávkou 20 kusů, nakonec se přiobjednalo ještě dalších 40 vozů. Celkem Škoda Transportation dodala 60 vozů Praze. Cena tramvaje 56 480 000 Kč. Vozy lichých ev. č. byly ve vozovně Motol, sudých čísel ve vozovně Strašnice. Od vozu ev. č. 9136 se všechny vozy dodávaly do Motola, do které se 2. 3. 2008 předaly také všechny strašnické vozy 14T. V současnosti je v provozu 59 vozů, vůz ev. č. 9165 byl po vážné nehodě v září 2012 u zastávky Kotlářka odstaven a postupně rozebrán na náhradní díly.
Zveřejněno: 23. 2. 2012
Aktualizováno: 12. 5. 2014
Autor: Martin Chour