Tatra T3R.P/PV

Zastaralost tramvají T3 a nedostatek peněz na nové vozy vedl pražský DP k rekostrukcím stávajících tramvají, nejčastěji to byly přestavby na typ T3R.P, v menším počtu také na T3R.PV.

linka 29Jeden z vozů T3R.P ve výstupní zastávce Kobylisy (foto: MCH)

Tramvaje T3R.P nebyly prvním pokusem o modernizaci starých T3. Už dříve proběhly zkušební přestavby zastaralých T3 (na T3G, T3M2-DVC, T6A5.3, T3R), ale nikdy nedošlo k rekonstrukcím ve velkém počtu. Teprve na typ T3R.P bylo přestavěno 315 vozů. Prvních 35 rekonstrukcí bylo provedeno firmou Pars Nova (od roku 2008 součástí ŠKODA HOLDING), zbylých 280 provedl samotný pražský DP v Ústředních dílnách v Hostivaři. Vozy přestavěné v Pars Nově dostaly nová evidenční čísla 8211-8245, zatímco tramvaje rekonstruované v Hostivaři nesou čísla v řadě 8300-8579. Všechny tramvaje T3R.P jsou v provozním stavu.

Při přestavbě se dbalo na nízké náklady (tramvaje by měly vydržet 16 let), proto byla vyměněna jen skříň a trakční výzbroj (výzbroj TV-PROGRESS) a opraven podvozek. Mezi další změny patří jiný druh pískovačů. Přestavěné vozy dostaly nové dveře (od firmy BAHOZA), polstrovaná sedadla (firma FAISTA), topení v bočnici a digitální informační systémy (firmy APEX a BUSE).

1417 - linka 32 Zahradní Město DPP Tatra T3R.P 8387

Vozy T3R.P jsou v současnosti oblíbené při umísťování celovozových reklam, zde např. firmy Samsung (foto: MCH)

Dalších 35 tramvají bylo přestavěno na typ T3R.PV. Základní odlišností od T3R.P je použití nové vozové skříně, jelikož ta původní byla mnohdy rezatá a opotřebovaná. Novou skříň typu VarCB3 tedy dodala firma ČKD Pragoimex. Skříň je vyrobená z ocelové konstrukce, která je svařovaná, s antikorozní úpravou a laminátovými čely. Hlavním rozdílem oproti T3R.P je na první pohled odlišný tvar obliny střechy, černá čára u dveří a zakryté podvozky. Do skříně se montuje bezkontaktní IGBT výzbroj TV-PROGRESS, jinak je vše shodné s typem T3R.P. Vozy T3R.PV dostaly evidenční čísla 8151-8185.

linka 29T3R.P nedaleko smyčky Spojovací (foto: MCH)

První tramvaj T3R.P ev. č. 8211 představena na 42. mezinárodním strojírenském veletrhu v Brně 2000. V Praze potom 14. 10. 2000 při Dni otevřených dveří ve vozovně Pankrác. Roku 2010 byl vyroben poslední kus tohoto typu.

Dnes jsou vozy T3R.P deponovány ve vozovnách Hloubětín, Kobylisy, Pankrác, Strašnice, Vokovice a Žižkov.

Všechny vozy T3R.PV přísluší vozovně Strašnice.

linka 24Souprava dvou T3R.P na Palmovce (foto: MCH)

Pro provoz v soupravách s vozy T3R.PLF je 16 tramvají typu T3R.P (8564-8579) a 2 typu T3R.PV natřeno stejnými barvami ve vínovo-stříbrné kombinaci. Někdy lze však spatřit takový vůz i v soupravě s „normálním“ červeno-krémovým vozem.

tramvaj T3R.PVT3R.PV č.8185 ve vozovně Motol (foto: MCH)

Zveřejněno: 23. 2. 2012
Aktualizováno: 29. 4. 2015
Autor: Martin Chour

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *