Železniční trať 222
Benešov u Prahy – Trhový Štěpánov
Rozsah provozu: celotýdně
Provozovatel dráhy: Správa železniční dopravní cesty, s.o.
Dopravce: České dráhy, a.s.
Počet kolejí: 1
Elektrizovaná: ne
Druh vlaků: osobní se samoobslužným způsobem odbavení
Konečné zastávky: 3 (Benešov u Phy; Vlašim; Trhový Štěpánov)
Přestupní uzly: Benešov; Vlašim; Trhový Štěpánov
Doba jízdy: 1 h
Délka trati: 33 km
Zastávky:
Benešov u Prahy – Myslíč (×) – Struhařov (×) – Dobříčkov (×) – Postupice – Městečko u Benešova (×) – Lhota Veselka (×) – Domašín (×) – Znosim (×) – Vlašim – Vlašim zast. (×) – Bolina (×) – Zdislavice (×) – Trhový Štěpánov
Něco o trati:
Železniční trať z Benešova na Vlašim a Trhový Štěpánov v minulosti vedla až do Dolních Kralovic, obce zcela zrušené při stavbě vodní nádrže Švihov v 70. letech 20. století. V současné době ,,náhradní“ vesnice s tímto názvem stojí o něco výše nad břehy přehradní nádrže, ale železnice už do ní nevede, nýbrž končí v Trhovém Štěpánově. Úsek z Benešova do Vlašimi byl zprovozněn v roce 1895, část do Dolních Kralovic roku 1902; úsek Trhový Štěpánov – Dolní Kralovice byl zrušen roku 1975.
vlak na trati 222 v zastávce Lhota Veselka (foto: Josef Kališ)
Dnes tato trať nese číslo 222. Začíná v Benešově (drážní název stanice je Benešov u Prahy), kde navazuje na trať 221 od Prahy (dále na České Budějovice pokračuje trať č. 220). Jedná se o malou jednokolejnou železniční trať, na níž obvykle potkáte jeden motorový vůz; ve všech vlacích je zavedený samoobslužný způsob odbavení, a proto je provoz řízený výpravčími a nikoliv podle předpisu D3. U všech vlaků jsou všechny zastávky vyjma Benešova, Postupic, Vlašimi a Trhového Štěpánova na znamení.
O víkendech je zde v současné době pravidelný takt 120 minut, v pracovní dny jsou časy odjezdů rozvolněnější, ale intervaly zpravidla nepřesahují 2 hodiny, ve špičkách je interval v úseku Benešov – Vlašim dokonce přibližně 1 hodina.
vlak na trati 222 v zastávce Domašín (foto: OK)
Větší část zastávek leží spíše mimo zástavbu, čemuž také odpovídá jejich vytíženost (alespoň tedy o víkendech), dobře položené jsou zejména zastávky v koncové části trati (Znosim až Trhový Štěpánov), i některé další pak jsou bezprostředně u pomenších vesnic, stanice Postupice je potom turisticky zajímavá díky své poloze nedaleko zámku Jemniště.
Trať prochází velice pěknou zvlněnou krajinou Benešovské a Vlašimské pahorkatiny, lákající k procházkám. Navíc se jedná o oblast nepříliš objevenou, a díky tomu zde nepotkáte velké davy výletníků.
Kromě Benešova je významným přestupním uzlem na trati 222 i Trhový Štěpánov, kde na vlaky navazují autobusy do oblasti Keblova a dnešních Dolních Kralovic.
Vedle dalších výletů můžete podniknout i výpravu za pozůstatky trati do Dolních Kralovic, jejíž popis naleznete na stránce http://frantiseknyklicek.sweb.cz/vypravy/step-kral.htm, odkud jsem si dovolil převzít i níže uvedenou mapku zrušené části trati.
vlak trati 222 ve stanici Benešov u Prahy (foto: Josef Kališ)
Mapa:
(zdroj mapy zrušené trati: frantiseknyklicek.sweb.cz)
Trať 222 ve víkendovém schematu:
Intervaly:
a) Benešov u Prahy – Vlašim b) Vlašim – Trhový Štěpánov |
Zajímavá místa na trase:
- Benešov u Prahy
– náměstí
– kostel sv. Anny
– kostel sv. Mikuláše
– zřícenina kláštera
– východiště na zámek Konopiště
- Myslíč
– kaplička
- Dobříčkov
– kaplička
- Postupice
– zámek Jemniště
– kaplička ve vsi Lísek
– v Postupicích (cca 1,5 km) náměstíčko a kostel sv. Martina
– v Postupicích východiště po červené, zelené a žluté tur. značce
zámek Jemniště (zdroj: www.braunstein.cz)
Postupice – kostel sv. Martina (foto: OK)
- Lhota Veselka
– východiště po červené značce, nebo zkratkou k zelené značce
- Domašín
– zelená tur. značka
- Znosim
– kaplička
- Vlašim
– Husovo a Žižkovo náměstí
– zámek
– zámecký park
– kostel sv. Jiljí
– husitský kostel
– turistické východiště (po červené na Blaník, po modré na Hrádek a Čes. Šternberk, po zelené na Trhový Štěpánov)
Vlašim – kostel sv. Jiljí (foto: OK)
- Bolina
– kaplička
- Trhový Štěpánov
– zelená tur. značka
– možnost vyrazit po stopách zrušeného úseku trati na Dolní Kralovice (viz text výše)
Zveřejněno: 1. 7. 2014
Autor: Ondřej Kališ