Poslanec Petr Dolínek /ČSSD/ předložil novelu zákona o silničním provozu. Nepovolenou jízdu automobilů ve vyhrazeném pruhu pro autobusy by mohli pokutovat i městští strážnici na místě, nikoli jako dnes až ve správním řízení. Od změny zákona si slibuje větší respekt před vjížděním do těchto pruhů. Opozice se na to dívá skepticky. ROPID s TSK mezitím připravuje hlídání BUS pruhů kamerami.

„Problém jsem řešil už na pražském magistrátu, protože čísla jasně ukazovala vysokou nerespektovanost vyhrazených pruhů. Už tehdy jsme návrh konzultovali i s Ministerstvem vnitra, pod které spadá agenda dopravní policie. Stanovisko ministerstva bylo kladné. Řešení však vyžaduje změnu legislativy, proto nyní přicházím s tímto návrhem,“ upozornil Dolínek, který si během svého působení ve funkci náměstka pražské primátorky pro dopravu nechal vypracovat analýzu Technické správy komunikací. Z ní vyplývá, že až sedmdesát procent vozidel, které v pruzích jezdí, v nich nemá co dělat.
Jen státní policie může podle zákona postihovat nepoctivé řidiče. Za neoprávněnou jízdu ve vyhrazeném pruhu hrozí pokuta 1 500 až 2 500 korun, bez bodů. Městská může postoupit přestupky do správního řízení. Dolínek právě navrhuje, aby pravomoc pokutovat na místě řidiče za tento přestupek získala i městská policie. Zvýšil by se tak počet pokut i výchovný efekt.
„Jedním z nejefektivnějších způsobů, jakými postihnout neukázněné řidiče a předcházet opakování přestupků, je udělování pokut příkazem na místě, tedy známou blokovou pokutou. Domnívám se, že příslušná změna zákona, kterou jsem navrhl, by přinesla zlepšení situace v ulicích větších měst a umožnila, aby vyhrazené pruhy fungovaly skutečně tak, jak mají,“ dodal Dolínek.

„Jednoznačně návrh vítáme. Každé navýšení kontrol je potřebné, protože víme, že personální kapacity státní policie na to nestačí. Je znát, že tam ta represe chybí a že toho bohužel řidič rádi zneužívají,“ uvádí mluvčí ROPIDu Filip Drápal. ROPID ve spolupráci s TSK současně pracuje na osazení co největšího počtu vyhrazených pruhů kamerovým systémem. Na tento záměr ještě vzniká studie proveditelnosti.
Mělo by také dojít k odstranění vymezeného časového omezení v BUS pruzích. Výhodou časově neproměnného řešení je větší srozumitelnost dopravního režimu pro všechny účastníky provozu. „Obecně je snaha časové omezení spíše rušit a režim zjednodušovat, než zavádět další výjimky a komplikace v podobě dalších záležitostí typu státních svátků a podobně,“ dodal Drápal. Argumentuje novými autobusovými pruhy v ulicích Michelská, Tupolevova nebo Vršovická, tam auta už nemohou jet nikdy.
Dolínek chce zmíněnou novelu zákona schválit již v prvním čtení, aby začala platit už letos v červnu. Je ale otázkou, jestli pro zrychlený postup najde ve sněmovně podporu, protože opoziční poslanci se na návrh dívají skepticky. „Mám zkušenost od nás z Ostravy, kde takovou situaci hlídá elektronický systém. Nevyžaduje přítomnost strážníka a ani kvůli němu není třeba měnit legislativu,“ podotkl Ondřej Polanský /Piráti/. „Je otázka, kdo má mít jaké pravomoci, a nemyslím, že je vhodné narušovat stávající dělení. Může to otevírat cestu k tomu, abychom městským strážníkům přidávali možnost pokutovat další a další přestupky, které zatím neřeší,“ vysvětluje místopředsedkyně strany Markéta Pekarová Adamová /TOP 09/.