Autobusy Karosa B 731

Dne 12. září 2014 vyjely naposledy autobusy Karosa B 731. Na lince 158 jezdily celé odpoledne, tedy od 14:30 do 19:30 hodin. Návštěvníci a šotouši se mohli setkat s 5 vozy. 3 z 5 jich jezdilo a zbylé 2 vozy bylo možné prohlédnout v autobusových obratištích Českomoravská a Letňany. Vozy jezdily v intervalu cca 15 minut v úseku Českomoravská – Letňany.

B 731 na LetňanechKarosa B 731 po poslední jízdě v Letňanech (foto: MCH)

S vozy B 731 se mohly pražané setkat již od roku 1982 a jednalo se o úplnou novinku výrobce Karosa Vysoké Mýto. Právě tyto vozy a částečně také vozy Karosa B 732 nahradily vozy ŠM11 (DPP odebral celkem 2200 kusů!), které Praha odebírala v letech 1985 – 1981. Vozy byly postupem let modernizovány. Čím později byly dodány, tím měly novější prvky. První vozy, odebrané v letech 1982 – 1983, nazvané B 731.00, měly nepřeplňovaný motor LIAZ ML635 a automatickou převodovku Praga 2M70, shodnou s vozy ŠL11. Mezi lety 1984 – 1986 byla vyráběna modernější série, nazvaná B 731.04, která měla oproti původní sérii celouzavřenou kabinu řidiče. Další série, označená B 731.20 byla již s turbodmýchadlem přeplňovaným motorem ML636.

B 731 na ČeskomoravskéB 731 na Českomroavské (foto: MCH)

V dalších letech byl nákup vozů B 731 přerušen, jelikož byly dodávány vozy B 732. Opětovný nákup vozů B 731 začal až roku 1994, kdy vozy měly už moderní automatickou planetovou převodovkou Voith DIWA, retardér a motor s katalyzátorem. Označené byly jako B 731.1663. Poslední vozy Dopravní podnik hl. m. Prahy odebral v roce 1995, kdy byly dodány celkem 3 série. První typu B 731.1669, která měla převodovku Voith a silnější motor ML637. 2. série označena B 731.1667.2 měla motor splňující normu EURO 2 a třetí série označená B 731.1659.2 měla převodovku ZF a motor Renault MIHR. Na rozlučce 12. září 2014 byla v provozu poslední série, tedy vozy B 731.1659.2.

interiér B 731interiér vozu B 731 (foto: MCH)

První vozy vyjely 12. srpna 2014 na linku 158 přesně ve 14:30. Z počátku jezdily po 10 minutách, pak se interval prodloužil na 15 minut. Vozy jezdily na vložených pořadích linky 158, a tak se interval mezi Letňanami a Českomoravskou zkrátil na 4 minuty. Na trase jezdily vozy ev. č. 7227, 7232 a 7252. Na Českomoravské stál vůz ev. č. 7226 a na Letňanech vůz ev. č. 7251. Občas se i stalo, že se setkaly v obratišti i 3 vozy, avšak víc již ne. Kvůli zlomenému kloubu u jednoho z vozů Karosa B 941 na Vysočanské, měly vozy B 731 ze začátku zpoždění, jelikož tvořily dlouhé fronty, protože se muselo jezdit pouze jedním pruhem. Nestíhal se někdy i jízdní řád, ale nakonec se vše ustálilo a jezdilo se dle jízdního řádu. Akci mimo jiné komplikoval i vydatný déšť, který ustal kolem 16. hodiny.

B 731 na LetňanechB 731 ev. č. 7232 a 7251 v Letňanech (foto: MCH)

Během posledního týdne provozu se tyto vozy objevily na linkách 102, 158, 181, 183, 201, 202, 270 a 261.

Ve středu jezdily vozy B 731 na těchto pořadích:

  • 7226 – 201/ 9-10
  • 7227 – 207/10
  • 7232 – 183 ranní
  • 7252 – 201/ 9-10

Ve čtvrtek jezdily vozy B 731 na těchto pořadích:

  • 7226 – 181/10 ranní konec 9:00
  • 7227 – 261/8 ranní konec 10:00
  • 7232 – 158/10 šejdr
  • 7251 – už nevyjela
  • 7252 – už nevyjela

207

B 731 na lince 207 v posledním týdnu provozu (foto: MCH)

Mezi cestujícími se kromě haldy šotoušů objevily i obvyklí cestující, kteří o akci nevěděli. Vozy nebyly ani plné, ani prázdné, oproti třeba rozlučce s vozy Karosa B 732. Navíc byl prý kolem 14. hodiny na Českomoravské také vystaven muzejní vůz, který z neznámého důvody pak už odjel.

Poslední jízdy byly završeny posledními spoji, které z konečných odjely v 19:30. Na Českomoravskou přijel poslední spoj v 19:40 a na Letňany přijel poslední spoj v 19:44. Právě tato minuta byla poslední, kdy se cestující i šotouši mohly svézti tímto typem. Po zavření dveří se vůz rozjel do obratiště, kde probíhalo focení vozů ev. č. 7227, 7232 a 7252. Vůz ev. č. 7252 přijel z Českomoravské po poslední jízdě. Vozy se rozjely přibližně ve 20 hodin z Letňan do garáží Klíčov a tím se definitivně rozloučila Praha s vozy B 731.

setkání tří vozů B 731 po poseldní jízdězávěrečné focení vozů B 731 (foto: OK)

S posledními autobusy Karosa B731 se Dopravní podnik hlavního města Prahy loučil proto, aby nepřekročil průměrné stáří autobusů (9 let) a jednotlivé stáří autobusů 20 let. Vyřazením vozů Karosa B731 současně končí provoz krátkých autobusů řady 700 u dopravního podniku.

Pro šotouše to bude asi těžké se rozloučit s těmito vozy, ale i mi děkujeme těm to vozům za 32 let bezproblémového provozu!

B 731 ev. č. 7232Karosa B 731 ev. č. 7232 (foto: MCH)

Soubory:

Fotografie:

Zveřejněno: 14. 9. 2014
Autor: Martin Chour

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *