Dne 17. září 2014 se uskutečnila akce nazvaná „vlakotramvaj“. Při této akci vyjel jeden vůz KT8D5.RN2P, který směřoval do Řep, kde po nepoužívané tramvajové trati (používá se např. k dovážení nových tramvají, které sem přijedou na nákladním voze např. z Plzně a zde „nasednou“ na pražské koleje a odjedou do vozovny) přijel k železničnímu nádraží Praha – Zličín. Cílem akce bylo ukázat cestujícím, že i v Praze by mohli jezdit vlakotramvaje a propagovat jejich výhody.
linka 9 směr Hostivice (foto: MCH)
Nejdřív, než Vám popíšu akci, řeknu Vám co to vlastně jsou vlakotramvaje a jak fungují.
Co to jsou vlakotramvaje?
Vlakotramvaje jsou jedním z nejlepších příkladů integrace městské a regionální dopravy. Jsou to vícesystémová vozidla, která mohou jezdit jak po tramvajových tratích ve městech, tak i po železnici v regionu.
Jaké mají výhody?
Mezi hlavní výhody vlakotramvají patří např. přímé cestování z regionu rovnou do jádrového města bez přestupu např. z železnice na MHD. Vlakotramvaje jsou rychlejší než tramvaje, a tak mohou v regionu jet rychleji, stejně jako vlaky, a ve městě mohou jet tak rychle, jako jezdí tramvaje. Kromě této výhody, jsou navíc krátké, takže mohou jezdit v ulicích města, a tudíž mohou nebo spíše musí mít kratší interval mimo město, tak, aby se cestující do vozu vešli.
Jak je možné, že vlakotramvaj může jet jak po městě, tak i po železnici?
Řešení je jednoduché. Ve vlakotramvaji jsou zabudované pohony pro napěťovou soustavu jak tramvajovou, tak i pro železniční. Každá potřebuje jiné napětí. Kromě odběru proudu jsou jiné i kolejnice, které jsou u tramvají žlábkové a u železnice bezžlábkové (v pražské síti už existuje několik tratí, kde tramvaje jezdí po železničních bezžlábkových kolejnic). Při přejíždění z železniční tratě na tramvajovou trať nebo opačně se systémy vlakotramvaje přepne a vlakotramvaj může pokračovat dál buď po železniční nebo tramvajové trati. Důvodem přepnutí systému je kromě jiných okolností i fakt, že na v tramvajové síti ve městě jezdí i „normální vozidla“ a na železničních také. Dalším důvodem je i ten, že tramvaj potřebuje napětí 600 V, kdežto železnice potřebuje napětí vyšší (v Praze cca 3000 V). Navíc na železnici je možný jak proud střídavý, tak i stejnosměrný, kdežto u tramvaje je možný pouze proud stejnosměrný. Kdyby byly v Praze zavedeny vlakotramvaje, musely by se nejdřív vyřešit různé úřední papíry a mnoho dalších věcí a samozřejmě upravit tramvaje – neskutečné finance navíc.
Kde již jezdí vlakotramvaje?
Vlakotramvaje jezdí již v mnoha městech, většinou jen ve vyspělejších státech, než jsme my. Např. v Německu v Kassel, Saarbrücken, Chemnitz či Karlsruhe nebo v Den Haag v Holandsku či v Mulhouse ve Francii. V Karlsruhe jezdí dokonce vlakotramvaje už 20 let! Tam se po vytvoření první tratě, která ihned našla své cestující, začali dělat další a další linky. Více o vlakotramvajích v Karlsruhe naleznete zde.
Cestuje více cestujících v úsecích, kde jezdí vlakotramvaje?
Samozřejmě ano, vlakotramvaje využívá mnohem více cestujících. V Karlsruhe byl nárůst až o 1000%. Na žádné z tratí nebyl nárůst menší než o 100%. Počty cestujících nerostou jen v Karlsruhe, ale také v jiných městech, kde po úspěchu v Karlsruhe začaly také vytvářet síť vlakotramvají. Někde byly tratě na zrušení a právě díky vlakotramvajím je lidi začaly hojně využívat a tudíž se nemuseli rušit díky malému využití.
Je možné mít vlakotramvaje v Praze a ve středních Čechách?
Rozhodně to je možné, ale muselo by se změnit mnoho faktorů 1. By musely být tramvaje uzpůsobeny jak na provoz ve městě po tramvajových kolejích a trolejích, tak i po železničních kolejích a trolejích. 2. by se musely udělat propojky mezi železniční tratí a tramvajovou, což znamená někdy udělat i dlouhé nové tratě do regionu a za 3. by se musely neelektrifikované tratě vlakové elektrifikovat, což znamená postavit sloupy a měnírny. Těžko říct, zda by to mělo pro Prahu přínos.
linka 9 na nádraží Praha – Zličín (foto: MCH)
Kde by mohly být v Praze a kolem ní vlakotramvaje?
Vlakotramvaje by měly být na místech, kde by se řidičům aut vyplatilo jezdit spíše MHD než jezdit v kolonách aut a také tam, kde již teď jezdí autobusy ve velmi krátkém intervalu a k tomu narvané. V Praze a okolí jsou navrhovány tyto 3 tratě:
1) Praha – Brandýs nad Labem – Stará Boleslav
2) Praha,Kobylisy – Odolena Voda/Neratovice/Mělník
3) a) Praha, Hlubočepy – Rudná a Beroun; b) Praha, Sídliště Řepy – Hostivice – Chýně – (Rudná).
Více o těchto tratích se dozvíte v následujícím souboru.
U následujících tratí by došlo k realizaci nových tramvajových tratí + napojení některých železničních tratí na tramvajové. Konkrétně by se jednalo o stávající úseky železničních tratí: Praha, Zličín – Hostivice – Rudná; Praha, Hlubočepy – Rudná; Netřeba – Neratovice – Mělník a Praha, Masarykovo nádraží – Praha, Kbely.
17. září 2014 – Akce vlakotramvaj
Až nyní se dostanu k samostatné akci, která se udála 17. září 2014. Tohoto dne byla vypravena zvláštní tramvaj, která jela z Václavského náměstí přes Myslíkovu a Anděl na Sídliště Řepy. Spoje jely z Václaváku vždy v 13, 15 a 17 hodin obsazené vozem KT8D5.RN2P ev. č. 9080. Zde však tramvaj neskončila, jela totiž dále až k železničnímu nádraží Praha – Zličín, které se nachází asi cca 50 metrů od smyčky Sídliště Řepy. Zde zakončila tramvaj svou jízdu, jelikož tramvajové koleje dál nevedou a musela by se tu udělat rampa, aby jela tramvaj dále, avšak to nelze, jelikož železniční trať je zde neelektrifikovaná. 😀 Ve voze byly různé inforamace o vlakotramvajích, které naleznete všechny zde. Na BUSE panelu se ukazovala linka 9 směr Hostivice. Fotky z akce jsou ve fotogalerii.
Tramvaj linky 9 v zastávce Praha – Zličín, která symbolicky směřuje dále do zastávky Hostivice. (foto: MCH)
Fotografie:
Zveřejněno: 18. 9. 2014
Autor: Martin Chour
Několikrát je v článku „vlakotravaj“ místo „vlakotramvaj“.
děkujeme, opravíme (MCH)