Institut plánování a rozvoje hlavního města Prahy vznikl před pěti lety. Výročí připomíná černá celovozová reklama na tramvaji 15T s evidenčním číslem 9219, která má na sobě z boku velkým bílým písmem napsáno ARCHITEKTURA. U této celovozové reklamy došlo i k přelepení červeného okenního sloupku u řidiče, což u jiných celovozových reklam nebývá zvykem. Tato tramvaj v tomto provedení bude jezdit v Praze do konce roku 2019.
Institut plánování a rozvoje vznikl v listopadu 2013 transformací někdejšího Útvaru rozvoje města (ÚRM). Zatímco při vzniku tohoto institutu městské plánovače téměř nikdo neznal, dnes IPR zná každý třetí Pražan. Mezi jeho nejdůležitější projekty patří nový územní plán Prahy – Metropolitní plán. Ten zamezuje hlavnímu městu růst do šířky a poprvé přichází i s výškovou regulací. Představen byl na jaře.
„Nevýhodou naší činnosti je fakt, že vše, na čem pracujeme, se ve městě reálně objeví až za delší čas. Pět let je ale doba, za kterou už v Praze první vlaštovky vidět jsou,“ zmiňuje ředitel IPRu Ondřej Boháč. Jako příklad uvádí proměnu okolí Národního muzea.
IPR loni také otevřel Centrum architektury a městského plánování (CAMP), kam se mohou lidé přijít zeptat na cokoli ohledně budoucnosti metropole. Tam si můžete prohlédnout i interaktivní výstavu Pře(d)stav si Prahu. Ta představuje Strategický plán, jak by mělo vypadat město v roce 2030. Institut ho Pražanům přibližuje formou hry, protože se jedná o jedenáct set stránek odborného textu.
Na akce v CAMPu bude také zvát černá tramvaj. „Většinou si lidé myslí, že jsme dům plný architektů. Možná, že někoho překvapí, že v areálu Emauzského opatství, kde se IPR i CAMP nachází, potkáte kromě nich hlavně dopravní specialisty, urbanisty, geografy, ekonomy nebo datové specialisty,“ uvedl Boháč.
Jsem zvědav, jestli nebude víc stát kvůli opravám, než jezdit na lince. Přece jen to bude v noci fakt blbě vidět, zvlášt pro gumokolisty, kteří se nevěnují řízení.