Banská Bystrica je město ve středním Slovensku, ve Slovenském Rudohoří. Je střediskem Banskobystrického kraje. Žije zde 80 000 lidí. Bánskou Bystrici jasem navštívil v srpnu 2012.
linka 6 u železničního nádraží (foto: MCH)
Dopravní podnik města Banská Bystrica vznikl roku 1996 s názvem Městská hromadná doprava Banská Bystrica. Společnost byla založena městem Banská Bystrica. Dodnes je Banská Bystrica jedinou akciovou společností. Když začala městská hromadná doprava v Banské Bystrica vznikat, musel se nejdřív nakoupit kvalitní vozový park. Dne 28. 2. 2007 se Městská hromadná doprava Banská Bystrica přejmenovala na Dopravní podnik města Banská Bystrica.
Linka 26 stoupá vzhůru směrem od Bánské Bystrice (foto: MCH)
Ve městě jezdí 8 trolejbusových linek 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 a 8 a autobusové linky 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 32, 33, 34, 35, 36, 41, 42, 43, 80, 90, 97 a 100. Jezdí zde také regionální linky 601451, 601454, 601455, 601456, 601457, 601458, 601460, 601462, 601463, 601464, 601465, 601466, 601467, 601468, 601469, 601470, 601471 a 603425. Zajímavostí MHD Banské Bystrice jsou páteřní svazky, stejně jako v Praze linka 10+16 nebo 12+20 a další. Páteřní svazek znamená, že linky jedou v nejfrekventovanějším úseku pospolu a u kraje města se rozdělí. V Bánské Bystrici tvoří páteřní svazky trolejbusové linky 1+6, 2+4, 3+5 a 7+8. Autobusové páteřní svazky jsou 20+29, 21+22, 21+22+23, 24+25+27, 25+27, 26+28, 33+41, 34+35+36 a 35+36. Ve dvou případech je k nalezení také svazek autobusové linky a trolejbusové linky. Konkrétně 2+21 a 7+26.
Jezdí zde trolejbusy typu 14 Tr, 15 Tr a 30 Tr SOR. Nejpočetnějšími vozy jsou 30 Tr SOR, které koupila Banská Bystrica v počtu 19 kusů roku 2011. První vůz začal brázdit Banskou Bystricí již roku 2010. Tyto trolejbusy (30 Tr SOR) tvoří převážnou část vozového parku trolejbusů v Banské Bystrici. Nejstarší trolejbusy má Banská Bystrica z roku 1988 a to 2 typů 14 Tr a 15 Tr, které se v obvyklé přepravě cestujích moc nevyskytují. U autobusů je to zcela jinak. Jezdí zde v MHD víc druhů autobusů. Konkrétně se jedná o: Karosa B 961, Karosa B 961E, Karosa B 952E, Irisbus Citelis PS09D5 12M CNG, Irisbus Citelis 10.5M CNG a Irisbus Citelis 18M. Jedny z nejnovějších jsou autobusy z roku 2009. Typy Irisbus Citelis PS09D5 12M CNG a Irisbus Citelis 10.5M CNG (Celkem je 15 nízkopodlažních autobusů.) a nejnovější z roku 2013 vozy Irisbus Citelis 18M v počtu 14 kusů.
Když se zmíním o jízdném, není moc nejlevnější. Lístek pro dítě stojí 0.40 euro, pro dospělého 0.70 euro. Důchodci od 62 let platí 0.20 euro a důchodci nad 70 let také 0.20 euro. Je tu také měsíční a tříměsíční jízdenka. Držitelé průkazů ŤZP, ŤZP-S a další to samé. Batožina stojí 0.60 euro a zvíře nebo kočárek také 0.70 eura. Nechybí zde ani SMS jízdenky, které stojí na 45 minut 0.79 euro a celodenní stojí 3.20 eura. Sice se tu sekáme se SMS jízdenkami, ale chybí zde denní a týdenní. Cestující si musí totiž zařídit čipovou kartu, která je výhodnější pro stálé cestující. Pokud nemám lístek a chytne Vás revizor, platíte ihned 20.00 euro. Pokud zaplatíte do 30 dnů v dopravní kanceláři, tak 40.00 a pokud nezaplatím a přijde Vám pošta, tak platíte 70.00 euro.
Zastávky jsou v dobrém stavu. K vidění jsou typické městské označníky. Frekventované linky mají taktový JŘ a u méně používáných jen zčásti. Je tu mnoho trolejbusových linek, které by se některé mohly zrušit a převést na jinou trolejbusovou linku. U autobusů to samé.
zastávkový sloupek (foto: MCH)
Linky městské hromadné dopravy v Banské Bystrici: zde
Plánek linek MHD: zde
Plánek linek regionálních: zde
Fotografie:
Zveřejněno: 18. 1. 2014
Aktualizováno: 17. 3. 2014
Autor: Martin Chour
nie Bánská Bystrica ale Banská Bystrica!!!
Ano, opravíme. Docela zásadní chyba. 😀 (MCH)
a už máme aj CITELIS 18M 14ks
ano, dopníme (MCH)
máme aj 30-dnovy a 90-dnovy listok
ano, dopníme (MCH)
skuste to celkovo aktualizovat
Pokud nám pošlete co máme opravit, opravíme. Já zde byl jen jednou a ty informace vychází z toho data. Budu rád, když nám pomůžete článek zaktualizovat. (MCH)