Ve středu 26. 8. 2013 jsem navštívil slovenské město Brezno. V Brezně jezdí pouze autobusy. Ve článku si shrneme linkové vedení, trasy nebo typy autobusů.
linka 1 u železničního nádraží (foto: MCH)
Jak jsem již řekl, tak si tu zajezdíme jedině s autobusy. Většina z nich má typickou červeno-bílou barvu. Během mé návštěvy jsem viděl pouze autobusy Karosa B 951, tedy žádné nízkopodlažní spoje. K vidění jsou tu celkem 4 linky, ze kterých vyniká hlavně linka 1 a zčásti linka 2. Ostatní 2 linky (3 a 4) jedou jen několikrát denně ve všední dny. Linky mají na jízdních řádech čísla 101, 102, 103 a 104 a na autobusech čísla 1, 2, 3 a 4. Problém však nastává, že třeba k supermarketům či jiným méně obydleným částem města jedou autobusy pouze do 18 hodin, takže ve večerním období se musí lidi dopravit jinak.
setkání linek 1 a 2 v točně Mazorníkovo (foto: MCH)
Hlavní linkou je tedy linka 1, která má ve špičkách interval 30 minut a v ostatním období 60 minut. Obsluhuje skoro celé město a má několik variant tras. Trasy se od sebe liší hlavně nezajížděním do některých lokalit všemi spoji. Její interval je stejný jak ve všední dny, tak o víkendu. Linka 2 se od linky 1 o moc neliší. Jede ve všední dny kolem 10 spojů a kromě jedné zastávky je shodná s linkou 1. Linka 3 zajišťují expresní spojení mezi lokalitami Brezna (4 spoje denně). Linka 4 zajíždí do obcí mimo Brezno, ale pouze se 2 spoji denně. Co se týče cestujících, tak je jich celkem hodně. Na lince 1 je ve špičkách i cca 40 lidí na spoj (interval 30 minut na lince 1), ale i mimo špičku je lidí dost do cca 20 hodin.
Ohledně zastávek bych už tak dobře nemluvil. Zastávky nemají zastávkové přístřešky až na pár centrálních zastávek. Vzdálenosti zastávek jsou v normě. Jízdní řády jsou samozřejmě přilepeny na sloupek a nejsou nikterak chráněny. MHD v Brezně bych shrnul v následujích větách. V provozu by tu mělo být alespoň jedno pořadí nízkopodlažní, u linky 1 zjednodušit JŘ a nepsat tolik poznámek. Řešením by bylo převedením spojů v méně frekventovaných úsecích na linku 2 a omezení provozu o víkendu (některé spoje převést na linku 2), u linky 2 udělat taktový JŘ, přidat několik spojů a provoz o víkendu, linku 3 zrušit a příměstskou linku 4 posílit. Modernizovat zastávky a zastávkové sloupky a vybravovat i nízkopodlažní pořadí (Pokud je možno, tak garantovaně.).
JŘ (foto: MCH)
Fotografie:
Zveřejněno: 2. 1. 2014
Aktualizováno: 17. 3. 2014
Autor: Martin Chour