SOR NB 12

SOR NB 12 je nízkopodlažní městský autobus, vyráběný společností SOR Libchavy. Jeho výroba probíhá od roku 2006 doposud a v současnosti se jedná o druhý nejvíce zastoupený typ autobusu v pražské MHD.

Vůz 3736 ze série z r. 2016 u DP Praha (foto: LN/2016)

Konstrukce

Typ NB 12 (většinou s obchodním pojmenováním CITY) je prvním plně nízkopodlažním autobusem z produkce společnosti SOR. Jeho karoserie z ocelových profilů je zvenku oplechovaná, uvnitř obložená plastem. Cestujícím slouží dvoje, troje nebo čtvery dovnitř otevírané dvoukřídlé dveře. Podlaha se ve většině vozu nachází ve výšce 360 mm nad úrovní vozovky, velká část sedaček je však umístěna na poměrně vysokých stupíncích. Celková obsaditelnost vozu je u čtyřdvéřové varianty 26 sedících a 76 stojících cestujících. Orientaci pasažérů usnadňují oranžové LED panely na přední, pravé a zadní straně vozu, a hlavně v počátcích provozu poměrně neobvyklá LCD obrazovka uvnitř, která cestujícím ukazuje nejen název cílové zastávky, ale také čas, tarifní pásma a 5 nejbližších zastávek na trase. Pracovištěm řidiče je uzavřená kabina. Délka vozu činí 12 180 mm, šířka 2 550 mm a výška 2 900 mm. Přední dveře mají šířku 800 mm, všechny další 1 200 mm.

Vozy NB 12 se do srpna 2018 pravidelně vyskytovaly i na příměstských linkách pražského DP (foto: MCH/2015)

Motor se spolu s převodovkou nachází v zadní části vozu, kde tvoří věž sahající až ke stropu. Pohon zajišťuje motor IVECO Tector (F4AE3682E ve verzi EURO 5, F4AFE612F ve verzi EURO 6) doplněný šestistupňovou automatickou převodovkou ZF Ecomat 6HP 504C (ve verzi EURO 5), u novějších vozů ZF Ecolife 6AP1200B (verze EURO 6). Specialitou je u DP Praha vůz č. 3665, který má od výroby automatickou převodovku zn. Allison. Výkon motoru dosahuje ve starší verzi 194 kW, v novější 210 kW. Maximální rychlost je stanovena na 80 km/h.

Zadní část interiéru v podobě z roku 2010 (foto: MCH/2013)

Kromě klasické naftové verze výrobce nabízí také vozy s pohonem na stlačený zemní plyn (s označením NBG 12) – poháněny jsou motorem IVECO Cursor 8 CNG s výkonem 213 kW (dříve IVECO Cummins, 209 kW) a charakteristické jsou zvýšenou střechou (3 330 mm), na níž se nachází čtveřice tlakových lahví na plyn. Karoserie typu NB 12 posloužila rovněž pro výrobu trolejbusů Škoda 30Tr SOR a SOR TNB 12.

Vozy v řadě 3754 – 3758 byly v letech 2016 – 2017 zkušebně vybaveny držáky na jízdní kola, která bylo lze přepravat na lince 147 (foto: MCH/2016)

Provoz

První vůz typu NB 12 byl vyroben roku 2006. Tento vůz s výrobním číslem 252 byl vystaven na veletrhu v Brně, později prošel testovacím provozem u několika českých a slovenských dopravců a skončil u společnosti ČSAD Semily (dnes BusLine), kde jezdil do roku 2016. V dubnu 2007 se dostal i k pražské pobočce Connexu a byl nasazován na linku PID 240. První sériové vozy pochází z roku 2008.

NB 12 na dnes již zrušené lince 259, v konečné zastávce Letňany (foto: MCH/2015)

Prvním vozem NB 12, trvale provozovaným v systému PID, se patrně již v únoru 2009 stal čtyřdvéřový vůz č. 1326 (dnes 9317) u společnosti Veolia Transport Praha (dnes Arriva City), který zpočátku jezdil především na lince 165. Ještě v roce 2009 společnost SOR zvítězila ve výběrovém řízení na výrobu autobusů pro DP Praha a první vůz NB 12 se u DPP objevil v dubnu 2009, konkrétně v provozovně Hostivař. Označen byl číslem 3000 a několik týdnů zkušebně jezdil především na linkách 175 a 213, poté byl vrácen výrobci. Dodávky sériových vozů probíhaly od srpna 2009 až do dubna 2016, kdy bylo dovršeno konečného počtu 238 kusů. Vozy NB 12 u DPP byly označeny evidenčními čísly v řadě 3521 – 3758 a vypravovány ze všech jeho pěti provozoven. Další výběrové řízení vyhrál SOR v roce 2018, čímž se zavázal dopravnímu podniku dodat dalších 300 vozů tohoto typu. První vůz z nové série se v Praze objevil ke konci července 2018, tehdy jako předváděcí vůz, dostal číslo 3801 a postupně jezdil na linkách prakticky po celé Praze. V září byl navrácen výrobci. Dodávky nových vozů započaly v prosinci 2018 (v čele opět s vozem 3801) a trvat budou několik dalších let. Vozy postupně obsazují číselnou řadu 38xx.

Pražskou sněhovou nadílku zdolává vůz 3578 na Karlově náměstí (foto: MCH/2013)

V průběhu výroby docházelo k více či méně zásadním změnám v uspořádání interiéru vozu, případně ke změně pohonné jednotky:

  • V první dvacítce vozů č. 3521 – 3540 je v prostoru pro kočárky 7 sklopných sedaček, u všech novějších vozů je jich jen 5.
  • Vozy vyrobené v letech 2009 a 2010 (do č. 3606 včetně) mají vrchní část bočních oken vyklápěcí dovnitř, novější autobusy ji mají posuvnou.
  • U vozů od čísla 3640 (dodávky od podzimu 2011) dochází ke změně obkladu stropu, který má nově béžovou barvu namísto původní šedé.
  • Vozy č. 3687 a 3688 byly pořízeny v r. 2013 v rámci speciální dotace pro linku 340 do Roztok u Prahy. Mají jednotný nátěr PID a celovozovou klimatizaci.
  • Všechny vozy od č. 3687 výše měly již z výroby červený koženkový potah sedaček pro cestující a nové uspořádání skleněných desek okolo dveří. Původní látkové potahy na sedačkách ve starších vozech již byly postupně vyměněny za koženkové.
  • V roce 2015 dochází k zásadní změně v souvislosti s přechodem na emisní normu EURO 6. Vozy mají nový motor i převodovku, a kromě toho také nová tlačítka poptávkového otvírání dveří.
  • Vozy nejnovější série u DP Praha (od č. 3801) již mají celovozovou klimatizaci.

linka 161 Nebušice DPP SOR NB 12 3625SOR NB 12 lince 161 (foto: MCH/2015)

Druhým největším provozovatelem typu NB 12 v Praze je Arriva City, která nyní nasazuje celkem 23 vozů z provozoven Malešice a Satalice, a to hlavně na městské linky 155, 163, 223 a 240 a příměstské linky 326, 327 a 397 z Opatova. Starší vozy jsou ve čtyřdvéřové verzi, novější ve třídvéřové. V PID potkáme celkem 4 vozy typu NB 12 ve třídvéřové variantě také na lince 117, již provozuje společnost ABOUT ME (ta s nimi do října 2018 jezdila na l. 302). Dalším působištěm vozů NB 12 jsou v Praze bezplatné nákupní linky obchodních domů Globus a IKEA na Zličíně a Černém Mostě. Zde jsou v provozu celkem 3 vozy NB 12 (z toho jeden třídvéřový), jejichž majitelem je PROBO BUS. Plynovou variantu – typ NBG 12, a to navíc v dvoudvéřovém provedení – najdeme u ČSAD MHD Kladno na linkách 300, 306, 307, 322 a 336.

Vůz 9466, který pochází z roku 2015, jezdil nejčastěji na l. 165, od r. 2018 je možné jej potkat na hlavně linkách 163 a 240 (foto: MCH/2015)

Přehled vozů SOR NB 12 v PID
Dopravce Rok zařazení do provozu
Evidenční čísla Počet vozů Poznámka
DP Praha 2009 3521 – 3575, 3583 – 3587 60
2010 3576 – 3582, 3588 – 3605 25
2011 3606 – 3673, 3682 – 3686 73
2012 3674 – 3681 8
2013 3687, 3688 2 nátěr PID; provoz na lince 340
2015 3689 – 3728 40
2016 3729 – 3758 30
2018 3801 – 3820 20
2019 3821 – ? ?
Arriva City 2008 9317 1 čtvery dveře
2012 9400 – 9403 4 čtvery dveře
2014 9439 – 9441 3 troje dveře;
v únoru 2017 byly vozy přesunuty do Polska
2015 9466 – 9468, 9471 4 troje dveře
2016 9481 – 9484 4 troje dveře
2017 9116 – 9122 8 troje dveře
2018 9123 – 9124 2 troje dveře
ABOUT ME 2013 1916 – 1919 4 troje dveře
ČSAD MHD Kladno 2017 8880 – 8897 18 dvoje dveře; typ NBG 12

Dvoudvéřový NBG 12 s pohonem na zemní plyn na kladenské Sítné (foto: JAH/2017)

Dvojice vozů NB 12 zajišťuje provoz kyvadlové linky k IKEA Černý Most (foto: JHO/2015)

Zveřejněno: 7. 4. 2014
Aktualizováno: 13. 4. 2019
Autor: Jan Horák

2 reakce na SOR NB 12

  1. A. Sum říká:

    19.12.2018 byly do provozu uvedené Busy SOR NB 12 3801 až 3820

    • Dobrý den, na stránkách pracuje hrstka lidí, která ještě studuje nebo chodí do práce, proto nestíháme aktualizovat všechno, pokud byste to chtěl s úpravou pomoci, nové redaktory stále nabíráme.

      Za Tram-bus.cz Vojtěch Jánský, zástupce šéfredaktora

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *