Pražský dopravní podnik se ve spolupráci se společností Volvo Bus Corporation rozhodl pro zkušební provoz kloubového autobusu Volvo s hybridním pohonem. Přinést má úsporu pohonných hmot, snížení emisí i hlučnosti.
Pohon autobusu sice tvoří především naftový motor, jemu ale při akceleraci vypomáhá tichý elektromotor. Dopravce si od toho slibuje výrazné snížení hlučnosti při rozjezdech ze zastávek. Zároveň má autobus až o 30 % menší spotřebu paliva a nižší emise škodlivých látek do ovzduší. Vůz Volvo typu 7900A Hybrid má kapacitu 136 cestujících, s délkou 18 135 mm je nepatrně kratší než v Praze běžné vozy SOR NB 18. Od nich se zato liší výrazně větší hmotností, která přesahuje 18 tun. Výkon naftového motoru je 180 kW při 2200 ot./min. a pomocný elektromotor dosahuje až 130 kW. Autobus splňuje nejnovější emisní normu EURO VI a jeho maximální dovolená rychlost je 100 km/h. Vůz je rovněž vybaven klimatizací prostoru pro řidiče i cestující.
„Hybridní autobus přispívá ke zlepšení životního prostředí hned třikrát: jde o zmíněnou úsporu paliva, s tím související nižší emise a třetím významným prvkem je snížení hlučnosti zejména při rozjezdu, kdy je aktivován tichý elektropohon. Hybridní autobus v této konfiguraci nemá žádné limity denního dojezdu, nepotřebuje nabíjecí infrastrukturu, a tudíž může být logickým mezičlánkem mezi klasickými autobusy s naftovými motory a elektrobusy nebo bateriovými trolejbusy, o nichž se dnes hovoří jako o autobusové dopravě budoucnosti,“ říká Jan Lebeda, vedoucí jednotky Správa Vozidel a Autobusů pražského dopravního podniku.
Nový hybridní autobus Volvo obdržel u DP Praha číslo 6000 a umístěn byl do garáží Hostivař. Od středy 6. února by měl jezdit na touto provozovnou obsluhovaných linkách, konkrétně č. 124, 125, 135, 136, 139, 150, 177, 183, 188 a 195. Jízdní řády zkušebního vozu budou po dobu jeho provozu k dispozici na webu DPP. Testovací provoz má ověřit vlastnosti vozidla v zimním i letním období a potrvá až do konce května 2019.
V historii Dopravního podniku hl. m. Prahy se nejedná o první autobus s hybridním pohonem. Již v letech 2011 – 2014 jezdily u DP dva autobusy SOR NBH 18 (č. 6401 a 6402), které měly rovněž pomocné elektrické motory. Po skončení testovacího provozu byly oba dva vozy v roce 2016 přestavěny na klasický naftový typ NB 18 a v provozu jsou nadále jako běžné vozy.